sovsäck inför fjällturen?

Jag ska ut på min första fjälltur i august i var tanken med Ammarnäs som utgångspunkt.
Funderar över sovsäck till dam. Jag är rätt lång. Men, har kikat på MARMOT WOMENS TRESTLES ELITE 20. Någon som har erfarenhet??
Kom gärna med tips :)

Du skriver rätt lång? Vad innebär det mer exakt? Den sovsäcken du nämner är max ligglängd 168cm, så är du längre behöver du Wm long (för Marmot upp till 183cm) eller Unisex modellerna om du är ändå längre.

Vad är din tänkta användning och ev budget? Är du i-vändare eller med-vändare (dvs vill du kunna sova och ändra position inuti sovsäcken, kanske som jag sover på sidan med lite uppdragna knän, i så fall behöbver du en rymligare sovsäck). Är du frusen?

Generellt temperaturmässigt noterar jag att den säck du nämner är testad till TComfort -6,5C vilket skall fungera bra sommartid i fjällen. Dock är det en fibersovsäck så räkna med att den tar ganska stor plats i packningen och att den kan tappa några grader i isolering relativt snabbt då fiberfyllning inte har samma förmåga att återta loftet efter komprimering som dun. Vill du han en mer komprimerbar dunsovsäck i samma värmeklass utan alltför högt prisläge är Marmot Angelfire ett alternativ.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips