Impregnering av polyester-bomulls byxor

Har lange sokt efter nagra byxor som passar mig bra for att ha och vandra i.
Provat allehanda marken i olika sportaffarer, men inte hittat nagot med bra passform.
Har nu sa antligen hittat en valdigt bra modell for mig pa OB. Dessa byxor ar i 65%polyester och 35%bomull och bli ju blota valdigt latt aven om det bara ar lite duggregn.
Undrar darfor om det ar mojligt att forbattra vattentaligheten pa dessa och hur man isf gar tillvaga ??

Tack pa forhand

/Ola

Gör som med M/90 eller G1000

Det verkar vara ungefär samma material som i uniformssystemet M/90 eller fjällrävens G1000.
M/90 impegneras genom torktumling i hög värme i ca 30 min. Detta gör att polyestern smälter i ytan och tätar till tyget. Detta går dock endast att göra ca fem gånger, sedan blir de alldeles mjuka och noppiga och omöjliga att få täta.
G1000 impregneras med "Grönlandsvax", en kloss som gnids mot tyget. Finns att köpa hos dem som säljer fjällräven (motsvarande finns säkert från andra märken också). Försök med torktumling al'a M/90 med fjällrävenkläder fungerade inte, så framgången med den metoden beror nog på hur tyget är vävt eller något liknande.
Tipset är alltså att i första hand testa vax.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips