Impregnera M65-jacka

Jag är sugen på att köpa en M65-jacka för friluftsliv och vardagsplagg.
Dock är det allt annat än vattentålig så vill impregnera den.
Vilket är bästa sätt?
Vaxa är det som tilltalar mig mest, men om sprayer eller intvättning är bättre så kör jag såklart på det.
 
intvättning funkar och jag använde nikwax men jag vet inte om jag skulle rekommendera en m65-jacka för friluftsliv (Om det är amerikanska arméns fd jacka som menas). Jackan är tung, torkar långsamt pga alla dubbla lager och det är svårt att reglera temperaturen. Köper man alpha och de är samma kvalitet som min så får man däremot rejäl slitstyrka även om dragkedjan började krångla efter 20 års användning.
 
intvättning funkar och jag använde nikwax men jag vet inte om jag skulle rekommendera en m65-jacka för friluftsliv (Om det är amerikanska arméns fd jacka som menas). Jackan är tung, torkar långsamt pga alla dubbla lager och det är svårt att reglera temperaturen. Köper man alpha och de är samma kvalitet som min så får man däremot rejäl slitstyrka även om dragkedjan började krångla efter 20 års användning.
Jag har en av deras Giantjackor och det är som du säger, den är tung.
Den har pälsfodret, och den jag tänker mig har ett quiltat foder.
Dock ska den inte användas med fodret utan endast ytterjackan ska användas.
Tror du att den ändå är för tung då?
 
Bah, hittade en jacka för ett jäkligt bra pris. Men storlekarna går från Small till 7 xl. Gissar att detta är kinesiska storlekar. Men om man använder sig av måtten på sidan så är jag jäkligt felskapt i kroppen. Mått 3 är jag en 3XL, Mått 2 är jag en mindre än small och mått 1 också mindre än small. I normala svenska jackor har jag xxl. Vad väljer man här?.
Jag har en Brandit Giant m65 jacka i svart som har storlek xxl och är helt ok, kanske aningens stor.
Nu vill jag ha en i olivfärg.
613KkvHQjqL._SX679_.jpg
 
Jag har en av deras Giantjackor och det är som du säger, den är tung.
Den har pälsfodret, och den jag tänker mig har ett quiltat foder.
Dock ska den inte användas med fodret utan endast ytterjackan ska användas.
Tror du att den ändå är för tung då?

Om den är för tung får du avgöra själv men jag har numera jackor mer i stil med vad brittiska armén använder och jag upplever de som mycket mer lämpliga. Fickorna funkar bättre om man faktisk har något i dem plus att de är fler, huvan är ingen nödlösning, de är längre, det finns vädringsdragkedja i armhålorna mm. Jag kör med helikon tex och de kallas för smock. Det finns äkta surplus att få tag på också.
 
Testade att ta ut linern på min Branditjacka, och jag gillar den. Dock har den fortfarande ett foder och det vill jag inte ha. Finns det någon m65-jacka i oliv, som bara är det yttre bomullstyget?
 
Du kan impregnera en M65 till förbannelse, men speciellt mycket bättre blir den inte. Tro mig, jag har testat (på en Alpha). Och så väger den bly också. Skön att ha på småpromenader och runt stugan och sådär, men tung att släpa långa sträckor. Håller i en evighet.
 
Tanken var att den skulle stå emot den lilla lätta duggregnet. Har inte vaxat den än, men tvättat den med wash-in medel. Har dock inte haft den i regn än.
 
Den finska Smocken som säljs på postorder är lättare, har ventilation under ärmarna och 6 fickor framtill samt två ärmfickor. Håller tätt för duggregn. Rekommenderas, Hedins på plagg har jag sprutmålat på, efter inpregneringen torkat behövs ärmhåle ventilationen. GB jackorna är vida mer funktionella än M65.

go tur
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.