Impregera äldre gore-texjacka. Kan det vara smart?

Hej, jag har blivit ägare av en äldre gore-texjacka av märket Taiga. Den är grym
På alla sätt och vis och jag tycker det känns som om membranet håller vattnet ute men det yttersta lagret är gjort av ett material som suger åt sig och jackan kam bli rätt tung. Jag har nyare gore-tex jackor och deras yttre är behandlat för att vattnet lättare ska rinna av, kanske kan man behandla den här jackan med, alltså det ytre skiktet. Om det finns erfarenhet från dettA så vore jag tacksam. Mvh

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Nikewax TX 10 direct wash-in, se till att tvättmaskinen är fri från tvättmedel och sköljmedel.

Kör ett program som är så varmt som jackan tål, se till att inte maskinen tömmer före den börjar tvätta.

Jag skippar centrifugeringen och låter kläderna dropptorka för att sedan köra dem i värmeskåp efter tvättrekomendationen så öppnas mebranet igen (vissa plagg går även att stryka för att fixera impregneringen).

Om det är en gammal jacka så skulle den förmodligen ändå må bra av en tvätt, och sen passar du på att impregnera efteråt. Du har helt rätt, utan impregnering blir den bara tung.

Finns speciella tvättmedel, men ett vanligt milt flytande, t ex Grumme tvättsåpa brukar också funka.
Impregnering föredrar jag sån man sprejar på efteråt, inte tvättar in. "Boosta" effekten genom att aktivera med torkskåp eller tumlare om du kan.

Tips på tvätt/impregnering, t ex härifrån:
http://www.addnature.com/department.aspx?dept_id=12867
Den här sorten brukar man också kunna hitta i svenska friluftsbutiker:
http://www.atsko.com/products/laundry-care/sport-wash-residue-free-detergent.html

Har du inte tvättråden kvar, sök på nätet eller kontakta Taiga, annars kan du säkert köra med 30-40 grader fintvätt, utan centrifugering. Tumla/torkskåpa "ljummet". Strykning "på en prick" brukar vara en riktlinje för temperaturen, även om jag har mentalt svårt att sätta ett strykjärn mot en plastjacka...

Lycka till och njut av ditt jackfynd!

Den har jag provat!
Det gör jobbet, bra i min mening tom.

Men miljövänligheten får nog ta ett steg åt sidan. Och tanken på att spraya på något naftaluktande medel på kläderna var väl inte den bästa...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips