Illustration på kängsnörning?

Jag försöker, via epost, förklara för en bekant hur han ska snöra sina kängor enligt "krysset" metoden. Detta med föga framgång. Innan jag börjar fotografera och skriva tänkte jag höra mig för om det finns någon beskrivande sida på nätet för snörning av kängor, som jag kan hänvisa till.

För övrigt så står jag i tacksamhetsskuld till den person som lärde mig knyta kängorna med "krysset". Det uppgraderade mina Meindl Island Pro till version 2 ;)

Notation??

Kan vi inte hitta på en skosnörningsnotation!!

Nedersta hålparet kallar vi för 1. H står för höger, V står för vänster. U står för underifrån, Ö står för överifrån...
Kolumnerna står för snörända, och raderna för hålpar!

Exempel

1 HU VU (Vi trär skosnörena underifrån till att börja med)
2 VÖ HÖ (Snöret som kommer upp ur 1:a Högra hålet går ned
(i 2:a vänstra hålet)
3 HU VU
osv osv

Vet inte om vad kryssmetoden är, med skulle det funka att beskriva med denna metod???

Man kanske även måste ange vilket av snörena som går över eller under det andra då de korsar varandra.
Några åsikter, utökningar av notationen?? Någon??

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
johanniska; sa:
Jag försöker, via epost, förklara för en bekant hur han ska snöra sina kängor enligt "krysset" metoden. Detta med föga framgång. Innan jag börjar fotografera och skriva tänkte jag höra mig för om det finns någon beskrivande sida på nätet för snörning av kängor, som jag kan hänvisa till.

För övrigt så står jag i tacksamhetsskuld till den person som lärde mig knyta kängorna med "krysset". Det uppgraderade mina Meindl Island Pro till version 2 ;)

Hm, vad menas då med "krysset"?

MVH

Re: Notation??

Anders.Appelqvist; sa:

Nedersta hålparet kallar vi för 1. H står för höger, V står för vänster. U står för underifrån, Ö står för överifrån...

Exempel

3 HU VU
osv osv

Vet inte om vad kryssmetoden är, med skulle det funka att beskriva med denna metod???

Man kanske även måste ange vilket av snörena som går över eller under det andra då de korsar varandra.

Strålande idé. Med förklaring till snörningen, samt hur hårt man snörar så kan det bli ett bra sätt att beskriva hur man gör.

millimeter; sa:
johanniska; sa:

Hm, vad menas då med "krysset"?

MVH

Förmodligen är metoden känd, men saknar namn. Jag ska försöka förklara sedan. Snörningen gav mig en känga som sitter åt där det behövs och ger flex där det behövs. Hälgreppet blev mycket bra och den smärta en del av oss kan känna på ovansidan foten då blodkärlen trycks ihop försvann helt. Namnet "krysset" är vad min mentor kallade det för :) Snörningen bildar ett kryss över vristen.

Re: Re: Notation??

johanniska; sa:
Anders.Appelqvist; sa:

Exempel

3 HU VU
osv osv

Strålande idé. Med förklaring till snörningen, samt hur hårt man snörar så kan det bli ett bra sätt att beskriva hur man gör.

Just det!
Det är väl bara att plocka fram Newtonmetern och ange kraften man drar med efter varje hål!
Hakar kan man hantera på samma sätt som hål!
Vilket snöre som går över och under föreslår jag att man anger på raden mellan hålparsnummren!

Exempel 1:
1 HU VU 2N (Anta att man drar lika hårt i båda snörena)
U Ö
2 VÖ HÖ 1,45N
Ö U
3 HU VU 2N
osv

Exempel 2:
1 HU VU
U Ö
2 HÖ VÖ
U Ö
3 HU VU
osv

Den ni!!!!!(Exempel 2 funkar nog inget vidare)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips