Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti

Hej
Hoppas inlägget inte upplevs lika förvirrat som jag känner mig avseende turförslag.
Första tanken var att gå Sarek och andra tanken västra Padjelanta, de är nu pausade.

Senaste tanken är en 7-10 dagars rutt där jag går förbi lite stugor och provianterar, tänkte för en gångs skull gå med lite lättare ryggsäck.Bär dock med mig tält och har inga problem att gå oledat.
Det skulle också vara bra om jag kan bocka av några av de fjällstugor som jag ännu ej besökt, en eller flera :)
Stugor med x är besökta.

Tänkte gå i mitten av augusti och har inga preferanser vad gäller starten, är flexibel. Dock vore det bra med så lite människor som möjligt. Jämtlandstriangeln går fetbort.....

Tacksam för alla typer av uppslag :)

Abisko
Abiskojaure x
Alesjaure x
Hukejaure
Kaitumjaure x
Kebnekaise x
Kårsavagge
Nallo x
Pältsa
Singi x
Sitasjaure x
Sälka x
Tarfala
Teusajaure x
Tjäktja x
Unna Allakas
Vakkotavare x
Vistas x

Akka
Aktse
Kutjaure x
Njunjes x
Kvikkjokk x
Pieskehaure
Pårte
Ritsem x
Sitojaure
Såmmarlappa x
Saltoluokta
Sårjåsjaure
Tarrekaise x
Vaimok
Vaisaluokta x

Anaris
Arådalen
Fältjägaren
Gåsen
Blåhammaren
Helags x
Lunndörren
Stensdalen
Vålåstugan
Storulvån
Sylarna

Grövelsjön x
Skedbro x
Rogen x
Storrödingtjärn x

Utforska parallelldalarna i Lunndörrsfjällen, kanske? Garanterat folkglest. Kan kombineras med Anarisfjällen och/eller Härjångsfjällen eller t.o.m. Bunnerfjällen för lite längre rutt och ett flertal av stugorna i området kan täckas in.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Bra förslag, fler önskas :)

Låter som ett bra förslag.

Ser fram emot fler :)
Att täcka in ej besökta stugor är prio 2.

Det viktigaste är att gå en riktigt fin tur :)

Vålådalen och söderut

Vandring i Vålådalen rekommenderas. Man kan gå söderut och västerut. Jag gillar ju inte mygg, så jag skulle valt att passera stugor som är lite högre upp och inte i skogen.

När du skriver västra Padjelanta, menar du väster om Virihaure eller lederna mot Sulitelma? Annars är t ex Staloloukta-Sulitjelma ett alternativ, kanske omkring 10 dagar om man går leden. Alternativ Kvikkjokk-Vaimok-Sulitjelma.

Kan också rekommendera Nikkaloukta-Vistasdalen- Alesjaure-Unna Allakas med slut i Katterat. Då får man stugor med proviant och samtidigt bra med tält för att korta ned några etapper. Ganska lite folk.

Ett till förslag (nu dyker idéerna upp:) Björkliden - Treriksröset. Kan också kortas ned, t ex kan man gå en runda med start och slut i Kilpisjärvi. Dock tror jag de stugorna är utan proviant.

Ser att du får bockat av flest stugor om du går Kungsleden Kvikkjokk-Saltoloukta men det kanske är ett lite tråkigare alternativ.

Lycka till!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips