Identifiera insekt!

Den här lilla krabaten bor i mitt badrum. Först trodde jag det var en vanlig "långbenspindel", men vid närmare titt upptäckte jag att den har känselspröt.

Den har alltså ett par långa bakben, två par kortare ben och två långa känselspröt. Jag har aldrig sett någon sådan innan. Vad är det för insekt?

Bilagor

• 11994371_10208000114666786_365003818_n.jpg
    11994371_10208000114666786_365003818_n.jpg
    50.2 KB · Visningar: 655
Hej
ingen insekt utan ett spindeldjur. En art i gruppen lockespindlar, finns flera och kräver noggrannare skärskådning för att komma till art.....det som tolkas som antenner mm är utväxande ben efter att den förlorat ngr ben tidigare.....Kanske för "hårdhänt" i samband med att du städat i toaletten....;)

Med vänlig hälsning
J
EDIT: ok ser nu att du menade att de långa extremiteterna var antenner, det är alltså ben av normallängd och de korta är nya utväxande ben som ersätter tidigare förlorade...

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Oj, tack för hjälpen!
Det var det som gjorde mig så förvirrad, det ser nämligen ut som att den känner sig fram med hjälp av dem (vilket väl inte är så konstig om resten av benen är hälften så långa). Får städa mer försiktigt i framtiden :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips