Ideer kring gps-tracker för hund?

Hej!
Jag har loggat in här enbart för att ställa en fråga till er som har lite koll på gps och som kanske kan komma med lite kreativa ideer.
Jag har kollat runt lite på olika gps-tracker för hund, eftersom jag är en ganska överbeskyddande matte som är orolig för att min hund ska försvinna i skogen och aldrig komma tillbaka igen. Ingen händelse har indikerat detta, men det skulle kännas väldigt tryggt att veta att det går att hitta honom om han försvinner.
Dessa har jag hittat:
www.petlink.se
http://www.hundforaren.se/Webshop/Butiken.php?pejl=ContactGPS
http://prylkoll.se/2009/09/27/hall-koll-pa-ungarna-med-lok8u/#more-18773

Men allt detta känns som overkill. Dessa ger ju möjlighet att följa hundens minsta rörelse. De är dyra och kostar abonemang varje månad. Borde det inte finnas något enklare sätt?

Tänkte bara ifall ni hade några ideer. (Och koppel har jag redan tänkt på)

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Garmins Astro funkar alldeles utmärkt för de här i området som jagar. Den kostar inget "extra" och kör via 155mhz radio istället för GPRS/ 3G. Är du täckningslös vet du inte var din hund är.

Krångla inte till det med flashiga lösningar som kräver flera "länkar" i kedjan för att fungera.

Den sistnämda

På sidan finns den i olika versioner - även för Europa, om det nu ens är skillnad mellan dom.

Råvarumässigt finns chip som hanterar gsm/umts nätverksfrekvenser globalt som i telefoner.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips