I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :)

En dunsovsäck är känsligare för fukt än en med syntetfillning. Låt oss säga att jag är ett ute 1 v. vintertid ( minusgrader hela tiden ). Kommer en dunfylld sovsäck på den tiden att tappa märkbart i isoleringsförmåga? För mig är en låg vikt mycket viktigt, men att sovsäck isolerar bra hela tiden är naturligtvis ännu viktigare!
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
En dunsovsäck är känsligare för fukt än en med syntetfillning. Låt oss säga att jag är ett ute 1 v. vintertid ( minusgrader hela tiden ). Kommer en dunfylld sovsäck på den tiden att tappa märkbart i isoleringsförmåga? För mig är en låg vikt mycket viktigt, men att sovsäck isolerar bra hela tiden är naturligtvis ännu viktigare!

Nej. Det är inte min erfarenhet att dunsovsäcken tappar isoleringsförmåga under 1 veckas tur i minusgrader. Inte ens med vattentäta yttermaterial i sovsäcken. Är du orolig finns fuktspärr att köpa som man har i sovsäcken.
 
En dunsovsäck är känsligare för fukt än en med syntetfillning. Låt oss säga att jag är ett ute 1 v. vintertid ( minusgrader hela tiden ). Kommer en dunfylld sovsäck på den tiden att tappa märkbart i isoleringsförmåga? För mig är en låg vikt mycket viktigt, men att sovsäck isolerar bra hela tiden är naturligtvis ännu viktigare!

Det är klart den fukten man svettas om natten sätter sig till viss del i sovsäcken, men särskilt mycket är det inte, och jag tycker mig inte ha märkt nån påtaglig skillnad mellan natt 2 och 8 på en kall vintertur. Bara du låter säcken få ordentligt med tid att fluffa upp sig innan du kryper ner i den så ska det inte vara ett problem, även om säcken lätt ser ut som en begagnad kondom när man drar fram den ;) Och kom ihåg att vädra ur säcken ordentligt på morgonen!

Risken är snarare att sovsäcken blöts ner mot exempelvis ett blött innertält, för när dunet väl blir blött (snarare än bara fuktigt) så klumpar det ihop sig och det är mycket svårt att torka ute på vintertur. Just därför är jag glad att min vintersäck är sydd i rutor snarare än ränder, och sånna olyckor har inte påverkat särskilt mycket..

Men nej, jag skulle inte vilja byta till en syntetsäck :)
 
Jag har redan en Voyager Light från Robert's och jag planerar att köpa en Makalu att använda vintertid. Har funderat på att köpa en extra vid och använda Voyager Light inuti Makalu de allra kallaste vinternätterna. Jag har för mig att jag läst om det på Utsidan, men hittar inte var. Är det någon som har erfarenhet av att använda dubbla sovsäckar?
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Jag har redan en Voyager Light från Robert's och jag planerar att köpa en Makalu att använda vintertid. Har funderat på att köpa en extra vid och använda Voyager Light inuti Makalu de allra kallaste vinternätterna. Jag har för mig att jag läst om det på Utsidan, men hittar inte var. Är det någon som har erfarenhet av att använda dubbla sovsäckar?

Jag har just diskuterat mailvägen med dem om just denna lösning.

En Voyager Light 400 som yttersäck, Voyager 800 som innersäck samt även en bivacksäck i deras mer tåliga yttertyg. Skulle klara -40 eller något sådant i komforttemp. De fixar dem dessutom så att de går att koppla ihop så man bara får en dragkedja som öppnar båda säckarna.

Inte helt gratis men man får ju som 3 olika sovsäckar + en skyddande yttersäck.

Jag tror inte jag kommer kunna hålla mig så det blir nog en beställning snart.
 
Jag har redan en Voyager Light från Robert's och jag planerar att köpa en Makalu att använda vintertid. Har funderat på att köpa en extra vid och använda Voyager Light inuti Makalu de allra kallaste vinternätterna. Jag har för mig att jag läst om det på Utsidan, men hittar inte var. Är det någon som har erfarenhet av att använda dubbla sovsäckar?

Det funkar alldeles utmärkt att kombinera två sovsäckar bara du har koll på storleken på dig själv och sovsäckarna. Jag är kort och smal så jag har gjort tvärt om, jag har en slimmad Voyager Light inuti en Haglöfs Zensor Pro 3. Jag trivs väldigt bra med att kunna kombinera på detta sättet och använder alltid denna kombination tidig vår och sen höst.
 
Jag har nu fått sovsäcken jag beställde från Robert's: en Voyager 800 i extra stor storlek för att jag skall kunna ha min sommarsovsäck inuti vid övernattning i sträng kyla. Det skall bli spännande att pröva den i vinter!
 
Jag har nu fått sovsäcken jag beställde från Robert's: en Voyager 800 i extra stor storlek för att jag skall kunna ha min sommarsovsäck inuti vid övernattning i sträng kyla. Det skall bli spännande att pröva den i vinter!

Kul! :)
Hur lång tid tog produktionen? Fanns det mycket färger att välja på?

När det gäller dubbla sovsäckar vintertid så rekommenderar jag att ha inre säcken öppen och bara som ett täcke i den yttre, blir lättare att krypa ner, vända sig och att reglera värmen jämfört med att ha båda stängda, man slipper även problemet med andningshål som inte matchas med varann ;)
 
Vid vintertältning gäller det att torka speciellt sovsäcken, på avigan och borsta bort all rimfrosten som bildas. Min erfarenhet av dunsovsäckar vintertid är god, även bortom natt 8.
Dubbla sovsäckar är det vanligaste, även om det finns riktigt högloftade vintersäckar, de senare brukar bli lättare samt enklare att bruka.
go tur
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.