I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :)

En dunsovsäck är känsligare för fukt än en med syntetfillning. Låt oss säga att jag är ett ute 1 v. vintertid ( minusgrader hela tiden ). Kommer en dunfylld sovsäck på den tiden att tappa märkbart i isoleringsförmåga? För mig är en låg vikt mycket viktigt, men att sovsäck isolerar bra hela tiden är naturligtvis ännu viktigare!

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
En dunsovsäck är känsligare för fukt än en med syntetfillning. Låt oss säga att jag är ett ute 1 v. vintertid ( minusgrader hela tiden ). Kommer en dunfylld sovsäck på den tiden att tappa märkbart i isoleringsförmåga? För mig är en låg vikt mycket viktigt, men att sovsäck isolerar bra hela tiden är naturligtvis ännu viktigare!

Nej. Det är inte min erfarenhet att dunsovsäcken tappar isoleringsförmåga under 1 veckas tur i minusgrader. Inte ens med vattentäta yttermaterial i sovsäcken. Är du orolig finns fuktspärr att köpa som man har i sovsäcken.

Det är klart den fukten man svettas om natten sätter sig till viss del i sovsäcken, men särskilt mycket är det inte, och jag tycker mig inte ha märkt nån påtaglig skillnad mellan natt 2 och 8 på en kall vintertur. Bara du låter säcken få ordentligt med tid att fluffa upp sig innan du kryper ner i den så ska det inte vara ett problem, även om säcken lätt ser ut som en begagnad kondom när man drar fram den ;) Och kom ihåg att vädra ur säcken ordentligt på morgonen!

Risken är snarare att sovsäcken blöts ner mot exempelvis ett blött innertält, för när dunet väl blir blött (snarare än bara fuktigt) så klumpar det ihop sig och det är mycket svårt att torka ute på vintertur. Just därför är jag glad att min vintersäck är sydd i rutor snarare än ränder, och sånna olyckor har inte påverkat särskilt mycket..

Men nej, jag skulle inte vilja byta till en syntetsäck :)

Jag har redan en Voyager Light från Robert's och jag planerar att köpa en Makalu att använda vintertid. Har funderat på att köpa en extra vid och använda Voyager Light inuti Makalu de allra kallaste vinternätterna. Jag har för mig att jag läst om det på Utsidan, men hittar inte var. Är det någon som har erfarenhet av att använda dubbla sovsäckar?

Jag har redan en Voyager Light från Robert's och jag planerar att köpa en Makalu att använda vintertid. Har funderat på att köpa en extra vid och använda Voyager Light inuti Makalu de allra kallaste vinternätterna. Jag har för mig att jag läst om det på Utsidan, men hittar inte var. Är det någon som har erfarenhet av att använda dubbla sovsäckar?

Jag har just diskuterat mailvägen med dem om just denna lösning.

En Voyager Light 400 som yttersäck, Voyager 800 som innersäck samt även en bivacksäck i deras mer tåliga yttertyg. Skulle klara -40 eller något sådant i komforttemp. De fixar dem dessutom så att de går att koppla ihop så man bara får en dragkedja som öppnar båda säckarna.

Inte helt gratis men man får ju som 3 olika sovsäckar + en skyddande yttersäck.

Jag tror inte jag kommer kunna hålla mig så det blir nog en beställning snart.

Det funkar alldeles utmärkt att kombinera två sovsäckar bara du har koll på storleken på dig själv och sovsäckarna. Jag är kort och smal så jag har gjort tvärt om, jag har en slimmad Voyager Light inuti en Haglöfs Zensor Pro 3. Jag trivs väldigt bra med att kunna kombinera på detta sättet och använder alltid denna kombination tidig vår och sen höst.

Jag har nu fått sovsäcken jag beställde från Robert's: en Voyager 800 i extra stor storlek för att jag skall kunna ha min sommarsovsäck inuti vid övernattning i sträng kyla. Det skall bli spännande att pröva den i vinter!

Jag har nu fått sovsäcken jag beställde från Robert's: en Voyager 800 i extra stor storlek för att jag skall kunna ha min sommarsovsäck inuti vid övernattning i sträng kyla. Det skall bli spännande att pröva den i vinter!

Kul! :)
Hur lång tid tog produktionen? Fanns det mycket färger att välja på?

När det gäller dubbla sovsäckar vintertid så rekommenderar jag att ha inre säcken öppen och bara som ett täcke i den yttre, blir lättare att krypa ner, vända sig och att reglera värmen jämfört med att ha båda stängda, man slipper även problemet med andningshål som inte matchas med varann ;)

Vid vintertältning gäller det att torka speciellt sovsäcken, på avigan och borsta bort all rimfrosten som bildas. Min erfarenhet av dunsovsäckar vintertid är god, även bortom natt 8.
Dubbla sovsäckar är det vanligaste, även om det finns riktigt högloftade vintersäckar, de senare brukar bli lättare samt enklare att bruka.
go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips