I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :)

I detta program från TV4s Kalla fakta får du se vad det innebär att plocka dun från levande fåglar. Det är inte speciellt trevligt.

Det var mycket intressant och oroväckande att höra att högkvalitets dun endast tas från levande fåglar. Skulle vilja få det bekräftat från en annan källa om det nu finns någon som vågar berätta om det visar sig vara sant.

Jag måste ärligt säga att jag inte har tittat på denna dokumentär tidigare, trots att jag känner till den sen den orsakade stort påslag i media, för dessa program brukar vara riktigt jobbiga att titta på. Har sett en bit in i den, och vet inte om jag orkar se hela, tror att jag sett nog.

Hur i h-vete kan vi leva med oss själva om vi tillåter levande varelser att behandlas på detta sätt !? Om vi nu kan anta att det troligen går till på detta sätt, och har vetskapen om det, så om det inte på något sätt kan garanteras att dunet kommer från redan döda fåglar som en biprodukt från livsmedelsindustrin, så är det en skam att köpa produkter som innehåller dun.
Jag blev tårögd av ilska och medlidande bara av de 10 minuter jag såg av Kalla fakta programmet ovan.

För min del blir det garanterat ingen 850+ dunsäck, även om den säkert skulle värma supergott så skulle jag inte kunna sova gott i den med vetskap om hur många gäss som torterats för att fylla en endaste sovsäck.

Nu ska jag krypa ner under mitt duntäcke från Hemtex som kanske innehåller äkta handplockat....ehh jag menar "fint" dun...fy fan. Sov gott.
 
Då har jag fått hem min leverans från Cumulus. Det känns ju sådär att ha fått hem en säck efter att ha läst de tre föregående inläggen.. men jag hade redan lagt beställningen tråkigt nog.

Det blev alltså två specialbeställda XLite 200. De har dragkedja med baffle och en av dom är förlängd. Säckarna känns galet lätta. Den som är till min tjej väger in på 500 g och den som är till mig, som är förlängd väger in på 530 g. Då vi mestadels kommer att sova i dom tillsammans och använda sovsäckarna ihopkopplade, plus att vi kommer att använda en liner tror jag att vi utan problem kommer att klara 0 grader. Det återstår ju dock att se, men det borde inte vara en omöjlighet.

Det totala priset för dessa två säckar inklusive frakt blev 2600 kr.
 

Bilagor

  • P1050710.jpg
    P1050710.jpg
    70.9 KB · Visningar: 1,351
Häftigt!

Fick du 5% rabatt när du köpte två säckar?

Går alla cumulus-säckar att koppla ihop på det där sättet? Jag funderar på att göra samma sak, beställa en med vänster och en med höger-dragkedja. Lutar åt LightLine 300
 
Senast ändrad:
Jag beställde för en tid sedan två LightLine 300, en vänster och en höger, och jo, man kan koppla ihop dem.
Däremot är jag inte säker på att jag fick någon rabatt. Tror att det landade på totalt ~2900 sek med frakt.
 
Jag beställde för en tid sedan två LightLine 300, en vänster och en höger, och jo, man kan koppla ihop dem.
Däremot är jag inte säker på att jag fick någon rabatt. Tror att det landade på totalt ~2900 sek med frakt.

Bra!
Jag ser heller inget om rabatt. Jag har för mig att dom höjde priset från 140 eller 150-nånting € till 165 € förra veckan också. Men fortfarande kan jag inte se någon säck som konkurrerar med denna när det gäller prestanda och vikt men framför allt pris. Det blir knappt billigare att sy själv om man köper 850cuin-dun från extremtextil.
 
Häftigt!

Fick du 5% rabatt när du köpte två säckar?

Går alla cumulus-säckar att koppla ihop på det där sättet? Jag funderar på att göra samma sak, beställa en med vänster och en med höger-dragkedja. Lutar åt LightLine 300

Ja jag fick 5 procents rabatt på säckarna. Detta var något som han som jag hade kontakt med på Cumulus som själv tog upp så det är inget som står någonstans mig veterligen :)

Som jag har fått förklarat så ska alla deras säckar gå att koppla ihop.

Jag är rätt säker på att LiteLine 300 har legat runt 160 euro ett bra tag nu, iaf när jag har kollat det senaste halvåret. Det skiftar dock några euro upp och ner ibland :)
 
Hoppas jag inte tagit udden av er glädje inför köp av sovsäckar men jag tycker det är på sin plats att diskutera lite konsekvenser av våran konsumtion.

Kanonbra initiativ. Jag har själv följt denna tråd och funderat på att slå till, men tvekat lite inför frågan om dunets ursprung. Jag skulle aldrig köpa en säck med dun från levande fåglar och tycker överhuvud taget att det är viktigt att ta ansvar för sin konsumtion. Ingen annan gör det.
 
Snälla fågelvänner

Låt oss som vill ha riktigt bra dun få köpa våra säckar utan dåligt samvete. Trots allt, när allt kommer omkring, är en bra dunsovsäck mindre etiskt belastande än mycket annat...

Själv vill jag ha bästa möjliga dun. Jag äter kött. Om jag måste välja mellan att plåga djur för mat eller för sovsäck väljer jag att bli vegetarian med bra dunsovsäck... fast jag väljer inte bort nå´t, hänsynslös som jag är:)
 
I detta program från TV4s Kalla fakta får du se vad det innebär att plocka dun från levande fåglar. Det är inte speciellt trevligt.

Det var mycket intressant och oroväckande att höra att högkvalitets dun endast tas från levande fåglar. Skulle vilja få det bekräftat från en annan källa om det nu finns någon som vågar berätta om det visar sig vara sant.

Vet inte om det är sant men från den Ungerska fjäderindustrin påstods att de plockade fåglarna 3x, det måste betyda att fåglarna var levande vid 2 plockningar. Finaste dunet påstods tas vid första plockningen, sen blev det grövre. Jobbade med olika industriprojekt i Ungern en kort period.
850 dun råder när det gäller att bära sommar som vintersovsäck. Eller för den delen i dunvästen och dunjackan, skönt med dun en vinter som den vi haft.
Äter ni kött och fisk så deltar ni ju i processen dagligen, fisk kvävs och djur slaktas (Jo jag vet att stora sardiner slaktas men det tar vi en annan gång.)
go tur
 
Låt oss som vill ha riktigt bra dun få köpa våra säckar utan dåligt samvete. Trots allt, när allt kommer omkring, är en bra dunsovsäck mindre etiskt belastande än mycket annat...

Själv vill jag ha bästa möjliga dun. Jag äter kött. Om jag måste välja mellan att plåga djur för mat eller för sovsäck väljer jag att bli vegetarian med bra dunsovsäck... fast jag väljer inte bort nå´t, hänsynslös som jag är:)

Jag håller med dig till viss del.
Jag sticker inte under stolen med att jag äger en sovsäck med +850 dun och är förbaskat nöjd med den. Skulle jag köpa en ny sovsäck skulle jag köpa en med minst +850 dun.
Däremot måste jag säga att jag tycker att det är förbaskat tråkigt om det är så att detta dun endast kan plockas från levande gäss. Hade det varit så att jag kunnat välja att köpa detta dun från döda gäss så hade jag naturligtvis gjort det.

Om nu Cumulus hävdar att det är så som dom säger och man tror på det så får man naturligtvis göra det. Det är upp till var och en. Men precis som att man väljer att tro på Cumulus så väljer jag att tro på tillverkaren av min sovsäck som hävdar att de endast använder sig av dun från döda gäss.
Hur det än förhåller sig, i verkligheten, så har jag inte dåligt samvete över det.

//Peter
 
Låt oss som vill ha riktigt bra dun få köpa våra säckar utan dåligt samvete. Trots allt, när allt kommer omkring, är en bra dunsovsäck mindre etiskt belastande än mycket annat...

Själv vill jag ha bästa möjliga dun. Jag äter kött. Om jag måste välja mellan att plåga djur för mat eller för sovsäck väljer jag att bli vegetarian med bra dunsovsäck... fast jag väljer inte bort nå´t, hänsynslös som jag är:)

Bra eller dåligt samvete är upp till var och en att känna, det kan ingen annan tvinga på dig. Om du känner att du gör rätt så mår man bra och har bra samvete. Dåligt samvete får man om om man känner att man gjort fel(mår dåligt). <br>
Jag använde kraftiga uttryck som jag skrev direkt efter jag sett dokumentären pga att jag blev väldigt illa berörd, det var inte riktat mot någon här i person som köpt en dunsäck. Anledningen till att jag skrev i denna tråd öht var för att jag själv höll på att klura ut vilken (dun)säck jag skulle köpa och följde tråden med stort intresse. Det var av en slump som jag fick för mig att kolla upp vart dunet egentligen kommer ifrån just före jag klickade på beställ-knappen hos cumulus.
<p>
Som sagt, anledningen till att jag då skrev något om mina reaktioner angående våra etiska val, var inte för ge någon dåligt samvete, men däremot tycker jag att det är intressant att veta konsekvenserna av sina val, särskilt i ett forum för folk som vistas ute i naturen och kanske därav är intresserade av att göra så gott man kan för att leva i någorlunda samklang med naturen. Därför blev det måhända lite OT i tråden tycker säkert en del, och någon kanske tycker det är bra att veta lite mer. Det är upp till var och en, och väljer man att köpa en dunsäck trots att man vet det man vet, så är dåligt samvete eller gott samvete något man ger sig själv, inget annat.<br>
För mig blev det att beställa en syntetsäck, UltraLamina 32 som ska med på vårvinterns fortsatta turer, men det blir en annan tråd helt enkelt :)
 
Låt oss som vill ha riktigt bra dun få köpa våra säckar utan dåligt samvete. Trots allt, när allt kommer omkring, är en bra dunsovsäck mindre etiskt belastande än mycket annat...

Själv vill jag ha bästa möjliga dun. Jag äter kött. Om jag måste välja mellan att plåga djur för mat eller för sovsäck väljer jag att bli vegetarian med bra dunsovsäck... fast jag väljer inte bort nå´t, hänsynslös som jag är:)
Självklart är det ditt val. Men jag tycker inte att du ska raljera kring att du är hänsynslös. Att inte orka ta ansvar för sina handlingar är en sak och det gäller väl oss alla i någon mån. Men låt oss slippa den där tonen i diskussionen där de som vill ta ansvar är tråkmånsar och moraltanter medan de som inte vill ta ansvar är skojsiga livsbejakare.
I slutändan finns det bara ett sätt att förbättra världen och det är att förbättra sig själv. "Be the change you want to see in the world" som Gandhi skrev. Att blunda och låtsas som om det regnar leder inte framåt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 456
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 27
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2
BZ120 Lätt sovsäck för 0grader Lättpackning 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.