I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :)

Nu efter turen får jag säga att Cumulus lite line 300 var väldigt bra, nu är det förvisso min första dunsäck så jag kan inte dra några jämförelser annat än mot de syntetsäckar jag använt tidigare.

Är väldigt frusen av mig när jag sover och -2 var lagom för mig när temperaturen var runt +2.

Fick förvaringspåsen skickad i efterhand, men som sagt tidigare så var leveranstiderna brutala (5v med expressfrakt) och de betalade en del av priset för denna express, lustigt nog fick jag lägga till en hundring (varför de nu inte bjöd på hela utan orkar bemöda sig om såna småpengar är för mig lite lustigt).

Hursomhaver: säcken mycket bra, kommunikationen helt ok, leveranstiden lång och inte vad som utlovades innan beställning.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag är också intresserad av att köpa en LL300 men problemet är att jag säkerligen är för lång för den. Är det någon annan som har lyckats få kontakt med dom på Cumulus och fått svar om det går att få den längre?
Vikten och prestandan verkar ju vara riktigt bra i förhållande till priset.

Det står även att det är "neck baffle" på LL300 men på dom bilder som några har lagt upp här så ser inte jag någon sådan. Är det en korrekt iaktagelse?

Om du behöver en längre så varför inte köpa en Panyam 450 istället? Den är visserligen något dyrare och tyngre men har värmekrage och 150 gr mer dun samt passar om man är upp till 190 cm.

Eller om man inte orkar noja sig över osäkra leveranser och kommunikationer så gör man som jag och beställer från AlpKit istället. Bra pris, bra vikt, billig frakt och pålitliga leveranser.

Om du behöver en längre så varför inte köpa en Panyam 450 istället? Den är visserligen något dyrare och tyngre men har värmekrage och 150 gr mer dun samt passar om man är upp till 190 cm.

Hur är det med de andra ledderna. är 190 och drygt 100 kg otränad. Panyam 450 ser ju ut som ett alternativ.

Leveranser från Alpkit

Eller om man inte orkar noja sig över osäkra leveranser och kommunikationer så gör man som jag och beställer från AlpKit istället. Bra pris, bra vikt, billig frakt och pålitliga leveranser.

Jag har själv en sovsäck från Alpkit, närmare bestämt en Pipedream 400, som jag är helnöjd med. Leveransen var också mycket snabb från England. Dock var anledning till att det blev en sovsäck från Polen till sambon att Alpkit hade slut i lager på flera av sina sovsäckar. Jag har sett att de har tomt i sitt lager flera månader i stöten. Har de på lager går det snabbt och smärtfritt, annars oerhört långa väntetider.

Tack för några intressanta svar!

Dessvärre är det helt slut med säckar på AlpKit just nu så det blir nog inte av att jag köper därifrån, dessutom så är även deras PipeDream-säckar för korta.

Jag har äntligen fått kontakt med någon på Cumulus, och den personen sa att jag kunde få LL300 i en förlängd version. Detta ledde till att jag frågade om det eventuellt skulle gå att få en X-Lite 200 med dragkedja och förlängd. Som det verkar ska det inte vara något problem. Så jag får återkomma senare om det blir ett köp.

Hur har ni andra upplevt sovsäckarna från Cumulus?

Jag har ingen Cumulus, men som alternativ finns annars Warmth unlimited Tundra pure (0, -5, -10 och -20) som liknar Cumulus (860-dun, liknande vikt), de har etiskt insamlat dun säger de http://www.tundrasleepingbags.com/Ethics.asp De är något dyrare än Cumulus, men de är längre än lite-serien. De är 235 cm långa och ska passa för upp till 195 cm långa.

Jag hade tänkt mig en Panyam 450 först, men så såg jag att Tundra natural (-5, 600 gr 700-dun, vikt ca 1050-1100 gram) såldes för halva priset, bara ca 930 kr inkl frakt hos Basecamp i England, så det fick bli en sån till mig och farsan (de är slut nu). Enda problemet var att de hade förvarats nånstans där det fanns mögel, så särskilt packpåse och förvaringspåsen luktade lite muggigt.
http://www.basecampstockport.co.uk/prodlevel1.asp?prodgroup=Sleepingbags&special=yes

Rekommenderar ni att jag köper en säck från roberts.pl eller cumulus?
skulle vilja ha en säck som jag kan använda sent i augusti uppe i sarek.( kanske tom början av september) Gärna så billig som möjligt. vikten spelar inte så stor roll med 100 gr hit o dit.

Så, vilken ska jag välja ? vet inte mycket om sovsäckar :/

uppdatering : Jag är inte så frusen av mig

Rekommenderar ni att jag köper en säck från roberts.pl eller cumulus?
skulle vilja ha en säck som jag kan använda sent i augusti uppe i sarek.( kanske tom början av september) Gärna så billig som möjligt. vikten spelar inte så stor roll med 100 gr hit o dit.

Så, vilken ska jag välja ? vet inte mycket om sovsäckar :/

uppdatering : Jag är inte så frusen av mig

Det verkar som att Cumulus har lägre priser på sitt sortiment. Vad det innebär på ett djupare plan vet jag dock inte.

Nu vet jag inte exakt hur kallt det kan bli i Sarek under den tid som du efterfrågar, men en sådan här kan säkerligen vara bra att ha:
http://www.sleepingbags-cumulus.com/Lite-Line-400,down-sleeping-bags,4.html

Jag ska själv beställa sovsäck från Cumulus i vår och har varit i kontakt med dom angående att få min sovsäck lite specialgjord, och det verkar inte vara något problem alls av de svar jag har fått från Cumulus. Du kan alltså utgå från en av de modeller som de redan har och göra förändringar på den.

Jag ska själv beställa sovsäck från Cumulus i vår och har varit i kontakt med dom angående att få min sovsäck lite specialgjord, och det verkar inte vara något problem alls av de svar jag har fått från Cumulus. Du kan alltså utgå från en av de modeller som de redan har och göra förändringar på den.

Intressant!
Var sys säckarna?
Sys alla efter beställning eller är det bara på begäran? :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips