I skogen mellan stugor?

Jag har vandrat en del i Gävleborgs län. Ovanåkers, Bollnäs' och Söderhamns kommuner. Där finns gott om skoterstugor i vrierande skick. Du kan följa skoterspåren, så behöver du inte spåra själv. Dessa stugor kan vara svåra att hitta info om på nätet, men om du är intresserad ger jag gärna mer detaljerade upplysningar.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack för alla svar!

Att sova i vindskydd vågar jag nog mig inte på eftersom jag inte är van vid klimatet, hade varit skönt att komma in i en stuga - helst uppvärmd sådan.

Inget klockrent alternativ låter det som, men att Bergslagsleden verkar vara det populäraste förslaget. Ni får ursäkta en skåning med noll koll, men - i vilken mån kan man lita på att det är snö där? Vågar man boka något månader innan? Är början av mars då det brukar finnas mest snö?

Skoterspår kan duga i brist på skidspår. Lika så "manuellt spårade" leder, dvs igen spårmaskin men att nån skidat där före en själv. Men man kanske ska nöja sig med 2 - 2.5 mil per dag i så fall.

Kan inflika att jag provat på att bo några dagar i Rättvik en vinter och några dagar strax utanför Östersund en annan vinter. Då bodde jag i samma stuga några nätter och gjorde dagsturer ut på skidspåren i närheten. Det gav mersmak - både naturen och motionen - och jag tänkte att jag kanske vågade göra ett snäppet större äventyr nu till vintern...

Ett enklare alternativ borde vara Nordmarka i Oslotrakten med basläger eller ett par olika boenden för variation i ruttval. Skönt att kunna minimera medhavd packning under själva skidåkningen. Snötillgången i februari resp början av mars är troligen OK 8-9 år av 10 både i Kilsbergen och Nordmarka. Gyllbergen bättre än Kilsbergen.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips