Hyra Utrustning?

Hej,

Jag liksom många av er har någon gång stått inför dilemmat att välja mellan två eller fler friluftsprodukter. "Vilken ska jag välja? Är den bättre än den andra? Men dem på utsidan.se rekommenderade den andra, ska jag lita på dem eller inte?" o.s.v. Skulle det inte vara skönt, om man nu inte hade en vän att låna prylarna ifrån, så fanns det ett företag som hyrde ut dessa? Vad tycker ni om denna idé? Skulle ni uppskatta om denna tjänst fanns? Och vad skulle ni vilja testa/hyra?

Eller finns detta redan...?

Visst finns det redan. Kebnekaise fjällstation hyr ut allt från kängor till ryggsäckar. Tror dock inte de hyr ut tält. Tror marknaden, i allafall i Sverige, är för liten för att hyra ut "vanlig" friluftsutrustning. I Keb lyckas de för att de driver flera kurser och sen har de ju Sveriges högsta topp runt knuten vilket drar en hel del människor, även de utan utrustning.

Istället skulle nog "lyxvandring" vara något, som en stugtur men man bor i kåtor. Vandrare sägs ju ha blivit mer bekväma av sig. Allt skulle vara förberett med uppslagen kåta, mat, skön sängplats, vatten etc. Vandrarna skulle då bara behöva just vandra och med extremt liten packning.

Helst skulle detta bedrivas i områden såsom Sarek, men där får man ju inte bedriva någon kommersiell verksamhet (som tur är).

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Skulle väl kunna tänka mig ett slags hyr-köp, att jag hyr en produkt för att testa att den fungerar/passar och sedan köper den (och får del av hyrpriset avdraget).

/Ulf

jag vet tex att vissa naturkompaniet-butiker hyr ut utrustning tex tält.

Vidare är det väl någon vissa lokalavdelningar av friluftsfrämjandet sysslar med ockås.

I Umeå har du IXU/fjäll som hyr ut och i Luleå finns STIL-Frilufts som har grejer till uthyrning.

Alltså finns detta redan, dock är det inte någon större reklam för det hela.

/R

Hej,

Jag liksom många av er har någon gång stått inför dilemmat att välja mellan två eller fler friluftsprodukter. "Vilken ska jag välja? Är den bättre än den andra? Men dem på utsidan.se rekommenderade den andra, ska jag lita på dem eller inte?" o.s.v. Skulle det inte vara skönt, om man nu inte hade en vän att låna prylarna ifrån, så fanns det ett företag som hyrde ut dessa? Vad tycker ni om denna idé? Skulle ni uppskatta om denna tjänst fanns? Och vad skulle ni vilja testa/hyra?

Eller finns detta redan...?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips