Hyra kajak i Småland (Emån)

Hej!

Jag och några vänner avser att paddla längs Emån i sommar. Jag själv köpte en egen Venture Islay 14 förra året, men mina vänner behöver hyra. Jag har endast en säsongs erfarenhet av kajaken men känner mig trygg i den. En av vännerna har paddlat kajak vid några tidigare tillfällen, men vill inte ha någon särskilt rank kajak. Som riktlinje så kan jag nämna att han testat min kajak och tyckte att den var lagom stadig. Den andra har aldrig tidigare suttit i en kajak, endast kanadensare, och vill prova en kajak men så stadig som möjligt. Vi kommer campa 2-3 nätter, alltså vill vi ha gärna ha packutrymmen men i värsta fall får jag förmodligen rum med all packning i min kanot. Skulle tro att t.ex. Seabird Expedition skulle vara en lämplig modell om det finns att hyra, men andra modeller går givetvis också bra.

Finns det någon uthyrare av kajaker antingen längs Emån, eller inom rimligt avstånd varifrån man kan hyra? Jag vill helst utgå ifrån Holsbybrunn eller Aspödammen. Det är lätt att sjösätta i Holsby, sedan en kort tur med enkel paddling därifrån till Aspödammen där det på ett säkert sätt går prova på att välta med kajakerna för att se hur det känns.

/elgen

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips