Hyra kajak i Småland (Emån)

Hej!

Jag och några vänner avser att paddla längs Emån i sommar. Jag själv köpte en egen Venture Islay 14 förra året, men mina vänner behöver hyra. Jag har endast en säsongs erfarenhet av kajaken men känner mig trygg i den. En av vännerna har paddlat kajak vid några tidigare tillfällen, men vill inte ha någon särskilt rank kajak. Som riktlinje så kan jag nämna att han testat min kajak och tyckte att den var lagom stadig. Den andra har aldrig tidigare suttit i en kajak, endast kanadensare, och vill prova en kajak men så stadig som möjligt. Vi kommer campa 2-3 nätter, alltså vill vi ha gärna ha packutrymmen men i värsta fall får jag förmodligen rum med all packning i min kanot. Skulle tro att t.ex. Seabird Expedition skulle vara en lämplig modell om det finns att hyra, men andra modeller går givetvis också bra.

Finns det någon uthyrare av kajaker antingen längs Emån, eller inom rimligt avstånd varifrån man kan hyra? Jag vill helst utgå ifrån Holsbybrunn eller Aspödammen. Det är lätt att sjösätta i Holsby, sedan en kort tur med enkel paddling därifrån till Aspödammen där det på ett säkert sätt går prova på att välta med kajakerna för att se hur det känns.

/elgen

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips