Hyra ally kanot

Hej, skulle vilja veta om det finns ally kanot och hyra någonstans, har googlat men inte hittat något!
Va i femundsmarka förra sommarn i 1,5 vecka och va lite över allt men det va ett jäffla massa kånkande med alukanoten, så en ally hade underlättat då jag tänkt ta samme rutt i sommar, hade regn varje dag så man vill komma snabbt till nästa plats.

Tack på förhand

Kenny

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hej, skulle vilja veta om det finns ally kanot och hyra någonstans, har googlat men inte hittat något!
Va i femundsmarka förra sommarn i 1,5 vecka och va lite över allt men det va ett jäffla massa kånkande med alukanoten, så en ally hade underlättat då jag tänkt ta samme rutt i sommar, hade regn varje dag så man vill komma snabbt till nästa plats.

Tack på förhand

Kenny

Jag var i de trakterna och paddlade/vandrade i en vecka i september och valde i stället en Alpacka Raft som man utan problem bär med sig ihoprullad på ryggsäcken. Dock är den gummibåten inte bra om det blir för mycket motvind. Då blir det blött och stort vindfång. Så beroende på hur mycket ni ska paddla så kanske en Ally är bättre.

Notera dock att du inte kan bära en Ally med packning i. Så det blir en del kånkande ändå. Och om ni har med er en kanotvagn och har packning Allyn i medan ni rullar i väg så flexar kanoten betänkligt i konstruktionen. I mitt tycke är det en undermålig teknisk konstruktion. Har en egen, som f.ö. kan avyttras till någon som har en annan åsikt :)

Alpacka Raft finns hos hjälpsamma Per Lind på Avanza Kayak i Älvsjö, om ni skulle pröva en sådan.

/Mats

Jag och en kamrat var ute på äventyr med en Ally någon gång på 80-talet. Kompisen bar allt tungt i sin ryggsäck och jag hade allt lätt plus den hopmonterade kanoten på en speciell ramförlängare på ryggsäcken. Tungt blir det men inte alltför besvärligt om det inte blåser. Den längsta bärningen vi gjorde var 13 km.

Per

inget ytt....

När min fru fyllde 50 år fick hon en allykanot instucken genom sovrumsfönstret.. Nu 33 år senare skall jag baxa henne i kanoten för en tur i st:Annas skärgård. Jag ha tillverkat en tvärbräda som jag spänner fast med spännremmar runt skrovet och monterar en trollingmotor på. Ljudlös färd i stilla vatten med solladdare för förlängd räckvidd som är 4 tim. utan laddning.
Söker kontakter för utbyte av erfarenheter.

Ally kanoter

Hej på Er!

Vi har faktiskt 5-6 Ally kanoter som vi hyr ut och en kollega har ytterligare två stycken här i Jokkmokk. www.jokkmokkguiderna.com

Vi har dem inte ute på nätet ännu men det kommer.
Välkommen att kontakta oss.

/ Matti

P.S. Till Utsidan... Jag vet att detta faktiskt blir reklam och jag förstår ifall ni raderar detta. Men ville bara svara på frågan... D.S.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips