Hyr få tältet svalt?

Jo en tar var precis det jag tänkte på men fick kallsvettningar när jag såg vad en kostade 2000 och då ingick inte ens vinnarna som gick på 900. . .

Som sagt, tälta i skuggan. Eller köp tarpen på Ö&B. Finns många billiga presenningar...måste inte kallas för det engelska ordet och köpas på dyra utdörrbutiker...:)

...skogens pinne är gratis. Hampsnöre på ICA kostar inte skjortan.

//J

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Kanske solskyddseglet på lidl kan vara något?
Vattenavvisande, UV-skyddande och stort. 450x440cm.
Finns denna vecka för 299:- inkl. (säkerligen tunga) pinnar och linor.

Precis - tält i västerläge ger kvällssol och varmt på kvällen och skugga på morgonen då solen går upp i öster.
0 gram extra vikt för ULare :)

/Patrik

Solen kan vara lurig. Upp i öster är så här års upp i lite nord om nordöst om man bor i Stockholm.

...norr om Polcirkeln ska vi inte tala om ;)...

Skugga funkar dock årstidsoberoende :).

//J

Solen kan vara lurig. Upp i öster är så här års upp i lite nord om nordöst om man bor i Stockholm.

...norr om Polcirkeln ska vi inte tala om ;)...

Skugga funkar dock årstidsoberoende :).

//J

Tuffare på ekvatorn- mitt i sahara - ont om träd och solen i zenith.
Men å andra sidan betydeligt svalare på natten än på dagen.

/Patrik

Tält med aluminiumbeläggning på vävens insida ger en många extra minuter på morgonen. En tarp/barriär i sådan väv hade säkert funkat mycket bra.

Aluminiumbeläggningen ska vara på utsidan för att reflektera solstrålningen.
Insidan=vinterläge.

Har själv kört med ett dylikt kupoltält från fjällräven ett antal år (tält från slutet 70 tal), har dock inte jämfört invändigt/utvändigt då det var bökigt att lossa innertältet samt att jag aldrig har vintercampat.

Som det är sagt, försök fånga morgonskugga och helst även på em/kväll så tältet hinner svalna innan läggdax.

Är det fint väder och ensligt så sov med dörren halvöppen och ventilationen vidöppen..
Tält i ljus färg är givetvis att föredra.. Men korsdrag gör all skillnad i världen.

Jag kan sitta i mitt gula MSR Skinny Too i strålande solsken utan att det känns varmt, skuggan i tältet svalkar snare, detta tack vare det stora myggnätsfönstret i fotänden och öppen dörr i huvudänden.. Då är problemet inte ett problem längre :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips