hybridkamera

Är på gång att köpa en ny kamera och har tittat lite på Fujifilm FinePix S9500. Har tidigare fotat en del med en Minolta systemkamera och div. olika objektiv och diafilm men tycker att den är lie otymplig och dessutom vill jag nu fota digitalt. Ska användas mest till djur, natur och div aktiviteter tex paddling, alpinism och en jorden runt resa om ett år. Tycker det verka smidigt att inte behöva släpa på flera objektiv och dessutom är den lite mindre och billigare än en systemkamera. Vad tror ni, är det något att satsa på eller finns det liknande kamror som är bättre?

Benny
 
Kameraval

I dagsläget så finns det små systemkameror som ger bättre bilder till samma pris än de mest avancerade kompakterna.
Liten kompaktkamera eller systemkamera är valen. Helst bägge två :)

Kolla i tidningen Foto's tester på ett bibliotek
 
jag skulle råda dig att inte köpa en hybrid, det är ett kamerasegment jag inte alls förstår mig på längre. de är lika stora som systemkamerorna, med de har inte i närheten av systemkamerans möjligheter. de har istället kompaktkamerans alla nackdelar, samt systemkamerans alla nackdelar....

köp en liten digital systemkamera istället. typ en Pentax K100 eller liknande. du blir inte besviken....
 
Håller med Bengt

Jag tycker också att det är värt att köpa en systemkamera istället. Canon sänker priset på 350D nu eftersom 400D har kommit ut på marknaden. En bra kamera till ett bra pris.

//PW
 
Pentaxen ger nog mest för pengarna nu, lite mer pengar över till ett par bra gluggar o minneskort.

Skulle aldrig köpa kompakt/hybridkamera sålänge dom har så små sensorer. Och relativt dålig ljusstyrka i kombination med massor av brus på ISO över 100.
 
Fördelar också...

Jag tittade lite på Sony CyberShot R1 som är en sån där kamera som inte als är poppis hos er som skrivit här tidigare. Men jag vill påpeka att en skön finess på den kameran är att man kan se det man fotar i diplayen som man kan vika uppåt, så man får möjlighet att skjuta från höften ala hasselblad typ av kamera. Gillar jag starkt.
Och det finns nog fler fördelar, den kameran tycker jag själv är rätt snygg. Det är väl mycket individuellt vad man behöver. Något snyggt, något kompakt eller nåt bra, eller nåt ännnu bättre.

Men! för mig pekar det ändå mot en Pentax K10D i vår med
ett eller ett par av de nya objektiven som kommer i vår.
Oj, vilken grej det blir!

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Pentax_Photokina_2006_lenses.jpg

/Niklas
 
Håller med föregående talare, köp en digital systemkamera. Helt överlägset handhavande och mycket bättre bilder i svåra ljusförhållanden. Om du har gamla Minoltaobjektiv kanske du kan ha dem till Konica Minoltas digitala systemare eller Sonys nya A100 (som använder samma fäste).

Vill du ha en liten sytemkamera är det Canon 350D eller 400D som gäller.

Numera behöver man inte släpa på många objektiv om man inte vill, det finns bra zoomar som motsvarar 28-200 mm eller t o m 28-300 mm till de flesta märken.

Johannes
 
f91jsw; sa:
Om du har gamla Minoltaobjektiv kanske du kan ha dem till Konica Minoltas digitala systemare eller Sonys nya A100 (som använder samma fäste).

Numera behöver man inte släpa på många objektiv om man inte vill, det finns bra zoomar som motsvarar 28-200 mm eller t o m 28-300 mm till de flesta märken.

Johannes

funkar samma objektiv som jag har till min analoga systemkamera till en digitalkamera?

jo jag har kollat på det. Problemet är att dessa superzoom på 28-200 el. 28-300 blir ju ganska dyra och ihop med kamerahuset blir summan upp mot 10000:-


[Ändrat av B.E 2006-10-20 kl 23:42]
 
f91jsw; sa:
Om du har gamla Minoltaobjektiv kanske du kan ha dem till Konica Minoltas digitala systemare eller Sonys nya A100 (som använder samma fäste).


Johannes

Jag är helt novis vad gäller kameror,funkar Konica-objektiv även på digitalkamerorna?

Sådana har jag nånstans i nån gammal vrå.


peter
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.