Hur undvika avmantlade skosnören?

Mina skosnören på flera par av mina låga vandringsskor ser efter att tag ut som på bilden - dvs avmantlade och bara kärnan kvar som håller ihopa skonsnöret - alternativt så går de av tvärt. Det sker oftast vid översta snörhålet och det är väl naturligt eftersom jag antar att det blir störst belastning där men finns det någon sätt att undvika det?
Är det skons fel eller är det dåligt kvalite på skonsnörena?

Kan man undvika det med annorlunda snörning - t ex genom att trä översta snörparet utifrån och in?

Ska jag köpa annorlunda skor eller andra snören eller bara gilla läget?

Avmantligen syns i övre vänstra hörnet av bilden.

/Patrik,
 

Bilagor

  • skoSnore.jpg
    skoSnore.jpg
    11.9 KB · Visningar: 1,184

avslutad210712

Gäst
Trodde att det bara är jag som är spyless på dessa skosnören som delar på sig. Förstår att man vill ha en statiskt oflexibel kärna men på de flesta skor som jag har så skulle vanliga skosnören duga.

Vilket de gör och därför köper jag vanliga skosnören när de exklusiva som följer med skorna ger med sig vilket de gör rätt fort.
 
Krympslang

Med lite krympslang o en gaständare kan man fixa permanenta ändar på skosnören och förstärkningar där de kan gå av. ..!
 
Kör med paracord när vanliga snörena gett upp i vandrarkängorna, värmer och smälter ihop ändarna på linan när jag använder det som skosnören. Det funkar bra och jag brukar alltid ha med 10-20 meter när jag är ute.
 
Dyneema

2,5 eller 3 mm håller fantastiskt bra. Finns med eller utan strumpa utanpå. Töjer sig inte suväräna på skridsko eller skidkängor. Vandringskängor går förstås också.

Thure
 
2,5 eller 3 mm håller fantastiskt bra. Finns med eller utan strumpa utanpå. Töjer sig inte suväräna på skridsko eller skidkängor. Vandringskängor går förstås också.

Thure

Väntade på att du skulle nappa på denna frågan Thure - har läst om dina alternativa sätt att trä skosnören tidigare - har du någon erfarenhet av att det håller bätter om man trär sista paret utifrån och och in - har det på mina löparskor nu och snörena verkar hålla bra men tror iofs att de snörena inte är mantlade utan mer homogent mjuka.

De av mina skor som äter mantlar har metalögla i översta paret där de går av men inte särskilt vass kant.

/Patrik
 
Jag bytte till lädersnören för att slippa detta otyg.
Mkt slitstarka och låser sig själva. Jobbiga att knyta upp dock, men det kan jag ta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutmedlemskap0904 Skosnören och kängsnören Kläder 17
medic Skosnören Kläder 12
adventure_transport Bra skosnören? Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.