hur tränad bör man vara för att trekka Kilimanjaro?

hej!
Jag vill upp på berget, så är de. Men jag undrar vad krävs. Jag har god fysik o håller mig i trim men vad är värst. Höjden på berget befarar jag, men något annat värt o veta.
Funderar på att åka nu i november, ta ett flyg o fixa allt på plats. Är någon seriöst sugen så hör av er!!!

tack o hej!
 
Det viktiga är väl snarare att du hinner anpassa dig till höjden och att din kropp har förmågan att anpassa sig till den tunna luften. Vissa klarar inte av det. Men om vi antar att du har en normal förmåga så ska det gå. Några andra saker är att du ska gå sakta så att kroppen får en chans, så att du inte börjar kuta uppför berget.

Sen behöver du inte vara något fysiskt under. Jag pratade med några som kom upp till toppen, dem klarade exempelvis att springa en mil på ca 1 timme och inte mycket bättre.

Så om du ger kroppen tid, går sakta och har allmän tur med väder och liknande så ska det nog gå. Sen är det inte helt fel om du har lite vilja och jäkla anamma i dig.

/
 
Höjden är värst!!!
Jag gjorde en "toppattack" på Kilimanjaro 1996 och stressade upp i tron om att jag var en "Superman". Jag var naiv nog att tro att om man som jag åkt skidor ifrån strax under 4000 m och sprang milen på en bra bit under 35 minuter (på den tiden, inte idag) så blir det inga problem... Men problemen började direkt! Huvudvärk ifrån 2700 meters höjd och sedan fick jag vända vid Gillmans point (5600+) ganska illa däran. Skulle jag göra om det skulle jag ta en acklimatiseringsdag på runt 4000 m.

/Pottan
 
Acklimatisering

Just det! Om du är vältränad så att du orkar gå upp är en sak, men alla reagerar olika på höjd. Efter att ha varit uppe på ganska höga höjder i Peru och Tibet och sett topptränade personer komma ner som vrak med sprängande huvudvärk vet jag vad som gäller -acklimatisering.

Även den tid man behöver för detta varierar från person till person, så ge dig själv ordentligt med tid så kommer du säkert upp.

Mvh Punkarn
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.