Hur tar man sig lämpligast från Kattuvuoma till Kiruna eller Abisko?

Som frågan lyder så har jag trots flitiga kartstudier inte kunnat lokalisera någon lämplig färdväg.
Är det möjligt att gå längs med Torneträsk hela vägen runt? När jag studerat kartan så verkar det vara väldigt sankt ända ned till Kurravaara, och då hamnar jag ändå på "fel sida vattnet" för att nå Kiruna. Har även funderat på att följa Nordkalottleden till Abisko men är orolig över svårighetsgraden samt att man måste köpa nytt dyrt fiskekort till norge. Men det kanske är smartast att tänka om? Jag är tacksam för all hjälp jag kan få. Mvh Jonathan

Bilagor

• vandring.jpg
    vandring.jpg
    70.6 KB · Visningar: 1,908
Jag tror åt man kan gå längs (mer eller mindre nära) Torneträsk, jag har själv tänkt om en likande tur (men inte genomfört till idag).
Anners finns kanske nagot Sami i Kattuvuoma som gör en båtstransfer över Torneträsk.
Kortaste vägen ut är troligen från Vuoskojaure till Järämä och sen 2 dagar på grusvägen till vägen mellan Kiruna och Karesuando och bussen där.
Jag gick denna vägen i början på en tour genom Råstofjällen up mot Treriksrösen och fick en biltransfer på andra dagen (Vi hadde inte försökt den första dagen).

Henning

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Även jag har sneglat på detta avsnitt av vår fjällkedja. Någon gång borde man väl se och känna ödsligheten häruppe. Men det är svårt att få ihop en vettig tur på enbart den svenska sidan. Fyra mil längs vägen till Järämä lockar ju inte direkt, även om det är en möjlighet. Kanske det bästa ändå är att köpa en helikoptertur från Kirunatrakten till Kattuvuoma och sen gå norrut. Inte gratis precis, men de kör ju skytteltrafik med fiskare till Råsto, så man kanske kan få dela med ett sådant sällskap.

Någon som har erfarenhet?

Hälsn Pelle

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips