Hur tar jag bort handtaget?

Hej folk!
Jag har en gammal oväxlad "mormorscykel" som jag försöker reparera åt min lillasyster. Styrstammen gick av för ett år sedan ungefär och sedan dess har jag inte pallat jobba mer men nu ska hon få den så jag får ta tag i projektet igen. Problemet är att jag gärna vill behålla originalstyret då det är väldigt fint men i ändarna sitter handtag (vad heter det på svenska? Grips på engelska...) i varje fall så vet jag inte hur man skall få bort dem för att sedan trä styret genom styrstammens hål. Någon som har något tips?

Något i stil med det här: http://3.bp.blogspot.com/_f6OahsrRGWA/SFTlO6O1_oI/AAAAAAAABss/Fjk4AegQ3DI/s400/cykel+006+kopiera.jpg ...
Fast jag tror mina är i någon sorts gammal plast när jag tänker efter....

Såna vanliga som är av lite elastisk plast kan man få loss om man får in nån form av smörjning mellan dem och röret. Ska handtagen inte återanvändas kan man köra olja, annars rekommenderas diskmedel (det är relativt rätt att få bort oljan från stålröret, betydligt svårare att få bort den från plasthandtaget).

Man kör in en skruvmejsel eller liknande mellan handtag och rör, droppa i lite smörjning och flyttar sen skruvmejseln en bit och droppar i lite till, tills man gått hela varvet runt. Sen kan man få lov att vrida lite fram och tillbaka för att få det att gå djupare in i handtaget.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Problemet med gamla handtag är att dom brukar spricka så att bara klippa upp dom brukar vara lättast, annars så läkarsprit funkar fint eftersom det snabbt försvinner, rengör och inte blir halt när man satt på dom igen. Jag tycker att handtaget vrider sig om styret om man använder diskmedel att sätta på, dvs att det sitter lite löst. (Det funkar fint med fulwhisky också, som jag använde sist...)

Skruvmejselmetoden

kan funka på mjuka eller halvmjuka handtag.

Med ett rejält skruvstycke fastskruvat i arbetsbänken kan man få ett mothåll så man kan rycka av mera rigida handtag. Smörj enligt tidigare förslag, låt verka, Stoppa in styrröret längs med käftarna i skruvstycket som skuvas ihop någon med mmglapp runt röret. Ryck till så brukar handtaget kunna krängas av. Det kan underlätta att först ha tagit av styret från styrstammen.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips