• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Hur stryper man ett luftgevär?

Mätte hastigheten på luftgeväret och märkte att det börjat gå fortare än förut.
Det är en väl innsliten hatsan at44.
Efter att ha bytt pakningar i luftgeväret ligger hastigheten på 213 meter i sekunden som max med 0,55g diaboler.
Vilket betyder att geväret är över dom tillåtna 10 joule innan licens krävs.
Problemet är att jag inte vet hur jag ska få ner hastigheten på ett vettigt sätt.
Förmodligen är hålet som nålen går igenom slitet någon hundradel av alla tio tusentals skott.
Som gör att det släpps igenom mer luft än förut, och har inte märkt någon skillnad för än nu efter att ha bytt alla packningar så bössan blivit tät.
Hastigheten har då ökat med runt 15 meter i sekunden mot förut.
Tyvärr ser jag inte att någon försäljare säljer nya pluggar till reservoaren.
Vilket gör att man blir tvungen att köpa en ny reservoar för 1500kr...
Om man vill få ner hastigheten till lagligt.
Då kan man lika gärna köpa ett nytt gevär på en gång.
Vill ju inte behöva åka dit för olaga vapeninnehav.
Eller ska man slå geväret i backen tills det börjar skjuta långsammare?
 
Senast ändrad:
På forumet http://luftvapen.info kryllar det av experter på luftvapen. Jag har själv fått hjälp med att laga och serva mitt gamla Diana 35 där. Känns som det är ett bättre ställe att få hjälp med såna här frågor, än på ett friluftsforum.
 
Mätte hastigheten på luftgeväret och märkte att det börjat gå fortare än förut.
Det är en väl innsliten hatsan at44.
Efter att ha bytt pakningar i luftgeväret ligger hastigheten på 213 meter i sekunden som max med 0,55g diaboler.
Vilket betyder att geväret är över dom tillåtna 10 joule innan licens krävs.
Problemet är att jag inte vet hur jag ska få ner hastigheten på ett vettigt sätt.
Förmodligen är hålet som nålen går igenom slitet någon hundradel av alla tio tusentals skott.
Som gör att det släpps igenom mer luft än förut, och har inte märkt någon skillnad för än nu efter att ha bytt alla packningar så bössan blivit tät.
Hastigheten har då ökat med runt 15 meter i sekunden mot förut.
Tyvärr ser jag inte att någon försäljare säljer nya pluggar till reservoaren.
Vilket gör att man blir tvungen att köpa en ny reservoar för 1500kr...
Om man vill få ner hastigheten till lagligt.
Då kan man lika gärna köpa ett nytt gevär på en gång.
Vill ju inte behöva åka dit för olaga vapeninnehav.
Eller ska man slå geväret i backen tills det börjar skjuta långsammare?

Vad är risken att någon tittar på ditt luftgevär?
 
Hur ska någon kunna se hastigheten bara genom att stå bredvid och titta eller provskjuta med det?
Jag har aldrig mätt någon hastighet på något luftgevär och inte brytt mej heller om det.

Av vilken orsak skulle du åka fast om någon mätte hastigheten, för om ditt luftgevär har för hög hastighet så måste det ju finnas ett otal många med luftgevär som är olagliga utan att dom vet om det.

I första hand litar man på att tillverkaren har tillverkat det så att det är lagligt.
Att byta packningar är ju vanlig service om du har använt en packning som är avsedd för just ditt gevär.
 
I min värld är då luftgevärsskytte en friluftsaktivitet.
Särskilt nu när det blir varm och solen kommer fram.
Vilket betyder att jag vill ta med luftgeväret på vandringar.
Är det då över 10 joule, betyder det att det är ett vapen, vilket man inte får ta med sig till annans mark.
Vilket kan ge följder av böter eller fängelse.
Dessutom utan licens.
Kommer då polisen och frågar, vad är det där för nåt.
Då kan jag säga att, ja det är ett luftgevär och jag skjuter på kottar.
Tror han mig inte och vill testa luftgeväret om det är ett vapen eller inte.
Ska han då få göra det utan att jag åker dit.
Så det är ganska viktigt att hålla sig under 10 joule...
 
Tycker det är rätt fantastiskt att man kan pumpa i luft så här för hand och få sån här bra precision, gör det till en fröjd att skjuta ner kottar från talltoppar.
Så här får man ju inte skjuta med ett vapen, men eftersom det är under 10 joule får man.
Och 10 joule räcker oftast för att skjuta ner en kotte.
 
Hur ska någon kunna se hastigheten bara genom att stå bredvid och titta eller provskjuta med det?
Jag har aldrig mätt någon hastighet på något luftgevär och inte brytt mej heller om det.

Av vilken orsak skulle du åka fast om någon mätte hastigheten, för om ditt luftgevär har för hög hastighet så måste det ju finnas ett otal många med luftgevär som är olagliga utan att dom vet om det.

I första hand litar man på att tillverkaren har tillverkat det så att det är lagligt.
Att byta packningar är ju vanlig service om du har använt en packning som är avsedd för just ditt gevär.

Att det skulle finnas olagliga trimmpackningar har jag svårt att tro.
Men man vet ju aldrig om det utvecklats någon for av hemlig nanoteknologi.
Man blir bara lite förvånad i och med miljöpolitiken och allt.
Det är lite som att svetsa igen tanklocket på en bil, för att kunden ska köpa en ny när bensinen tar slut.
Förut fanns det hur mycket sånt här krafs som helst att köpa.
Bara det att säljarna verkar ha blivit så bortskämda så dom orkar inte skicka en order på 100kr.
Utan orkar bara skicka på minst 1500kr..
Och tycker det är förbannat synd, eftersom jag har en högteknologisk cylinder av högsta kvalitet i utmärkt material, som blir värdelös och duger knappt som hammare.
Det är som att spika med ett mikroskop.
Om ni förstår vad jag menar.
Jag själv hade nog inte klarat av att tillverka en sån här fin cylinder, då hade den nog fått kosta 5000 spänn.
 
Senast ändrad:
Sätt i de gamla packningarna igen?

Inte för att förstöra ditt intresse, men det är äve även olagligt att skjuta ner kottar från träd, om man inte har markägarens tillåtelse.
 
Har hittat möjlig orsak.
Enligt en benchrester så kan hastigheten höjas om pipan är smutsig.
Jag har aldrig någonsin gjort rent pipan.
Trots att jag fått iväg skott med en hastighet av 550ms med en kula på 1g..
Då hade jag medvetet ändrat i orginalutförandet.
Den historien hör inte direkt hit, men kan mycket väl förklara att pipan är blyad och därmed har fått mindre diameter än orginal, vilket gör att kulan går 15ms fortare..
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.