Hur stora skor ska man ha egentligen?

Jag undrar helt enkelt hur mycket extra plats man behöver ha i ett par vandringsskor eller lågkängor/halvkängor?

I "finskor" har jag storlek 38 (när de ska sitta tight och utan strumpa i), och i mina vardagspromenadskor (Ecco goretex lågskor) är det 39. Jag har ganska breda fötter, och en tå som varit bruten och som behöver extra plats att röra sig på (för trånga skor=värk).

Men hur mycket svullnar fötterna egentligen när man vandrar? Jag brukar ha ett par liners eller ullfrottésockar, och ibland stödstrumpor då jag på sommaren har en tendens till svullna ben. (Inser ju att funktionsmässigt är det bättre med ullsockar dock).

Jag har nu köpt ett par North Face goretex halvkängor, som är tänkta för lättare vandring utan tung packning (ingen stor fjälltursryggsäck alltså). De har ingem stum hård sula utan är lite mjukare (Vibram?). Kommer mest att stadsvandra, samt gå på skogsstigar och gräs/grus. Har ofta med mig en ryggsäck som väger mellan 3- 10 kg skulle jag gissa. Jag köpte storlek 39,5 (US 8,5). Blir det lagom tror ni? Varför/varför inte i så fall? Vill ju inte att det ska kännas för stort heller...samtidigt som det inte får klämma. Kommer skorna töja på sig efterhand?

Så nu undrar jag vad ni rutinerade och ni som också är nyvbörjare tycker! Hur resornerar ni och vad trivs ni med?


PS: Det var dessa skor jag köpte:
http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=107955
 
De svullnar något mer än när du har gått omkring en hel dag på mässa/stan/e.d. och svettats. Prövar man skor på eftermiddagen och ser till att man har marginal blir det bra för mig iaf. Fast det fungerar ju inte att sitta i soffan hela dagen och sen pröva skorna. Man måste gå litet också =)

Har du ordentligt med plats framför tårna är det bra. Annars kan det börja slå.

Min erfarenhet är att om skorna klämmer på bredden så töjer man ut detta med tiden. Detta gäller skor som de du köpt, som har textilsidor. Det kan göra ont i någon vecka (foten blir ihoptryckt från sidorna, som när man tar på sig slalompjäxor för första gången på 5 år.), men sen brukar det ordna sig.

Ett annat ställe som kan jävlas är ovansidan av tålederna. Vissa skor är lite trånga på höjden, och då kan det klämma när du böjer på tåleden.

Hur mycket extra plats du behöver är svårt att svara på. Det vet man när man provat sig fram. Det är dock bättre att ta den större storleken, då det kan räcka att gå från tunn liner till mellan-tjock liner för att skon ska sluta kännas stor.
 
Tack så mycket för ditt svar!

Ja, det kanske blir bra med dessa ändå då! =) För går jag ner en halv storlek (som i så fall skulle vara ett alternativ) är risken att det kanske känns trångt med den tjockare sockan. De klämmer dock inte över tårna, utan det finns gott om plats att vifta på dem som det är nu (med tunn socka i). Ecco-skorna jag nämnde har en tendens att kännas trånga när jag har ullfrottén i när det börjar bli kyligt (kan dock inte ha dem vintertid då de blir för kalla och hala).

Jag försöker gå lite med dem här hemma innan jag bestämmer mig helt, men självklart skulle det vara bättre att testa dem i terräng. Kanske jag kan sätta plastpåsar på dem och gå lite i trapphuset med ryggsäcken för att åtminstona pröva lite annan belastning. ;-)

Kan "tygskor" bli för stora när de går ut sig? Kan man lösa det med en iläggsula och en tjockare socka i så fall? Och hur tjocka sockar är vettigt att ha när det är sommar?

Provade en annan North Face damkänga också i en butik, men de var som du beskrev - som att sätta på sig sina gamla slalompjäxor. Fick gå upp till storlek 40 och ändå var det för trångt. Dessa jag köpte har jag bara provat den storleken jga har, hittade ett provpar i en butik och beställde sedan från webshoppen (då jag bara hittade den kortare skovarianten på andra ställen).
 
Kan "tygskor" bli för stora när de går ut sig? Kan man lösa det med en iläggsula och en tjockare socka i så fall? Och hur tjocka sockar är vettigt att ha när det är sommar?

Inte enligt min erfarenhet iaf. När det inte längre "spänner" slutar de gå ut sig. Du kan ju naturligtvis tvinga ut dem mera genom att ha tjockare sockor och knyta hårt.

Hur tjocka sockar?
Jag föredrar att gå i mediumtjocka knäsockar i ull/stretch. Ovanpå det har jag raggsockor av mellantjocklek. Dom här gillar jag: http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=SMARTWOOLPHDM. De sitter bra så det kan omöjligt bli veck. Dock är de dyra.
Egentligen föredrar jag att ha ännu tjockare (klassiska tjocka) raggisar ytterst, men mina senaste kängor krympte litet i cellgummit och jag var tvungen att gå ner till tunnare raggisar.

Detta kör jag sommar som vinter.
Tjocka sockor dämpar när man går med tung packning. Att det blir varmt stör inte mig. Svettas gör jag ändå, och jag upplever att tjockare sockor absorberar mer svett och resulterar i en mindre svettig känsla. Man märker på tyngden hur mycket svett som är bundet i dem när man skiftar sockor =)

Detta är en smaksak, men en tunn innerst, en något tjockare ytterst, och bägge i ull/ullblandning är en vanlig kombination. Har man en något tjockare och billigare utanpå sliter man inte ner den tunna och dyra så fort heller =)
 
Tack så mycket för svar om sockar!

Då ska jag nog pröva dubbla sockar också, trots värme. Har tunna sockor från Woolpower och Minimundus, och de tjockare är av varierande tillverkare. Men då kan man helt enkelt sätta en lite "fulare" socka ytterst för att spara den riktiga ullstrumpan.

Men hur mycket syntetblandning är ok för att det ska funka på vandring? Tänker att när jag testat helsyntetsocka blir det jättesvettigt.

Som det känns nu (har bara testat med tunna strumpor än) så klämmer inte skorna åt alls. Men ska snöra hårdare och stoppa i dubbla lager och känna efter igen.
 
Ingen idé att stirra sig blind på skonummer, då den verkliga storleken kan variera stort mellan olika tillverkare för samma skonummer. Normalt är de flesta sportskor märkta med 3 olika nummer: Europeisk skonummer (ex 38), US eller UK nummer (ex 8) och ett nummer som ibland betecknas JP (ex 240). Det senare stämmer nästan alltid och anger skons innermått i mm.
 
Men hur mycket syntetblandning är ok för att det ska funka på vandring? Tänker att när jag testat helsyntetsocka blir det jättesvettigt.
Jag kör med så mycket ull som möjligt även i ytterstrumpan. Tycker att jag både blir mindre varm och mindre frusen, för att inte tala om svettigheten. Strumpor kostar ju inte så mycket, så jag sliter hellre ut några extra par än avstår komforten. Smärtgränsen går erfarenhetsmässigt vid ca 30% syntet, men jag vet inte om detta går att överföra till skor med goretex-membran.
 
Ju mer ull desto bättre tycker jag. Dock krävs syntet för att få till en bra passform, annars får man andra problem.
Ett par klassiska raggisar helt i ull som är för små sitter skapligt. Sen nöts sådana sockor väldigt fort. Försvarets vita kostar inte mycket om man får tag i dem, och de är riktigt bra.

Ska du gå mycket, välj väl sittande modeller.
Ska du röra dig mindre och vill ha bättre värme/fuktegenskaper, välj sockor helt i ull.

PS.
De jag länkade till har jag gått väldigt mycket i, och de har inte blivit speciellt nötta. De är väl värd sitt pris
 
Jag undrar helt enkelt hur mycket extra plats man behöver ha i ett par vandringsskor eller lågkängor/halvkängor?

I "finskor" har jag storlek 38 (när de ska sitta tight och utan strumpa i), och i mina vardagspromenadskor (Ecco goretex lågskor) är det 39. Jag har ganska breda fötter, och en tå som varit bruten och som behöver extra plats att röra sig på (för trånga skor=värk).

Men hur mycket svullnar fötterna egentligen när man vandrar? Jag brukar ha ett par liners eller ullfrottésockar, och ibland stödstrumpor då jag på sommaren har en tendens till svullna ben. (Inser ju att funktionsmässigt är det bättre med ullsockar dock).

Jag har nu köpt ett par North Face goretex halvkängor, som är tänkta för lättare vandring utan tung packning (ingen stor fjälltursryggsäck alltså). De har ingem stum hård sula utan är lite mjukare (Vibram?). Kommer mest att stadsvandra, samt gå på skogsstigar och gräs/grus. Har ofta med mig en ryggsäck som väger mellan 3- 10 kg skulle jag gissa. Jag köpte storlek 39,5 (US 8,5). Blir det lagom tror ni? Varför/varför inte i så fall? Vill ju inte att det ska kännas för stort heller...samtidigt som det inte får klämma. Kommer skorna töja på sig efterhand?

Så nu undrar jag vad ni rutinerade och ni som också är nyvbörjare tycker! Hur resornerar ni och vad trivs ni med?


PS: Det var dessa skor jag köpte:
http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=107955
Jag har köpt större och större skor, mest för att det alltid ska vara gott om plats för foten. Självklart ska det inte glappa. Har pelottsulor pga Mortons neurom.
 
Skor skall köpas i kvällningen en dag då man gått mycket, fötterna ökar ca ½ nummer p g a ligamenten vätskefylls. Hur många par strumpor och sockar som är lämpligt så går åsikterna isär men en helsyntetisk strumpa innerst håller skinnet sig torrare och då blir det inte så många skavsår. Själv har jag utanpå det den knåullstrumpa ca 20% syntet och utanpå det en ullsocka av tjockare modell. I skorna har jag dämpande iläggssulor, byter strumpor och sockar minst 3 x om dagen. Luftar skorna/kängorna och fötterna så ofta tillfälle ges och efter lunchen byter jag till tunnare sockor. Rena torra fötter med korta naglar och skor med plats för foten och strumpor samt sockor. C a två fingrar bak vid hälen i skon och ändå 15 mm tåutrymme.

go tur
 
Senast ändrad:
C a två fingrar bak vid hälen i skon och ändå 15 mm tåutrymme.
För mig innebär det skor som är 30 mm längre än foten, och det hade aldrig fungerat.
Tror det är väldigt individuellt hur mycket större skon ska vara än foten. Mina fötter är 305 mm och alla mina skor är ca 310 mm, även i vandringskängorna. Det fungerar perfekt för mig, inget skoskav eller svarta naglar.
För stora skor gör att jag bara glider runt och det får jag skav och svarta naglar av.
 
Skor skall köpas i kvällningen en dag då man gått mycket, fötterna ökar ca ½ nummer p g a ligamenten vätskefylls. Hur många par strumpor och sockar som är lämpligt så går åsikterna isär men en helsyntetisk strumpa innerst håller skinnet sig torrare och då blir det inte så många skavsår. Själv har jag utanpå det den knåullstrumpa ca 20% syntet och utanpå det en ullsocka av tjockare modell. I skorna har jag dämpande iläggssulor, byter strumpor och sockar minst 3 x om dagen. Luftar skorna/kängorna och fötterna så ofta tillfälle ges och efter lunchen byter jag till tunnare sockor. Rena torra fötter med korta naglar och skor med plats för foten och strumpor samt sockor. C a två fingrar bak vid hälen i skon och ändå 15 mm tåutrymme.

go tur

Oj, det är extremt i mina ögon - men jag är nog extrem åt andra hållet: Jag har liner i silke eller ull och ovanpå det halvtjocka ullsockor. Jag luftar sällan fötterna under vandring och aldrig att jag bytt sockor under dagen (om jag inte plurrat). Dessutom har jag inte märkt att fötterna sväller särskilt mycket under dagen utan tvärtom brukar jag snöra åt hårdare en eller t.o.m. två gånger under dagen. Skorna ska sitta tight; ingen del av foten ska kunna glida/nöta. Och aldrig att jag håller på att fila eller smörja in fötterna (men tånaglarna hålls korta!).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
torger Snöskor för stora skor och lössnö? Utrustning allmänt 2
Heldottir Liggunderlag för XTRA stora människor Utrustning allmänt 4
vandrafjäll Svårt att komma under de tre stora som ensamvandrare Utrustning allmänt 10
Xilef88 La Sportiva skor rea Utrustning allmänt 1
Hamplan Trailrunning skor istället för vandringskängor Utrustning allmänt 62
Fidolf Snabbtorkande skor till fjällvandring Utrustning allmänt 5
oddball Skor som inte klämmer tårna Utrustning allmänt 9
FruNalleman Nån som vandrar i handgjorda skor? Utrustning allmänt 23
Io Skor för fjällvandring jämtland september? Utrustning allmänt 7
sjolund82 Skor till snabb vandring?? Utrustning allmänt 21
Joakim Ågren Nån här med erfarenhet av Icebug Rapid BUGrip skor? Utrustning allmänt 7
Jontti80 Tips på bra vandringskängor Utrustning allmänt 6
forslund Snedslitna skor Utrustning allmänt 9
alven Skor förstör dina fötter! Utrustning allmänt 12
lotta-lisa Vinterläger/bivack skor Utrustning allmänt 2
marcusen Sula som rör sig i lasportiva skor. Utrustning allmänt 1
Aknot Laga läckande skor Utrustning allmänt 11
Ont Hjälp med val av skor... Utrustning allmänt 1
kendaglish Skor Utrustning allmänt 4
Linneaa Vilka stegjärn ska jag hyra Utrustning allmänt 1
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
Snørrbjørg Fotogenlykta; hur ska lågan se ut. Utrustning allmänt 5
Almgren NU ska Trangiat ut Utrustning allmänt 25
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
PenttiVarg Ryggsäck när man ska gå med hund Utrustning allmänt 6
Glännman Ska mina fötter frysa även denna vinter ? Utrustning allmänt 48
elnal Ska skorna vara så hårda? Utrustning allmänt 10
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
såg hur mycke ska en bra utrustning kosta? Utrustning allmänt 17
mariaa Vilka turskidor ska jag ha? Utrustning allmänt 12
Jockemeister Vad ska jag köpa? Utrustning allmänt 3
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
Annicas fjällängtan Snöskor- vad ska man köpa för några Utrustning allmänt 15
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
flying_dutch vad ska ett första hjälpen apotek innehålla? Utrustning allmänt 52
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
ny inom området Vad ska jag tänka på? Utrustning allmänt 2
prylManne Vilka stavar ska jag välja? Utrustning allmänt 0
majjen Vad ska man med GPS till? Utrustning allmänt 2
Staffan Andersson Jaaa vad ska man säga om denna? Utrustning allmänt 15
akahl Ska börja paddla-vad ska jag köpa? Utrustning allmänt 3
Teusa Julklapp till föräldrarna som ska till Antarktis?? Utrustning allmänt 11
tunturi vattenfilter, vad ska man tänka på Utrustning allmänt 1
ÅsaB Ny tranceiver - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 0
crilleus Vilken ska jag välja ? Utrustning allmänt 0
oloan Pannlampa - hjälp mig välja vilken jag ska köpa Utrustning allmänt 7
Strmbrg Leatherman, va fan, ska dom rosta?... Utrustning allmänt 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.