hur stora platser finns det att tälta i Mårma

Hei jag har enn funndering ang Mårmapasset
jag undrar hur många platser det finns att tälta på uppe i mårmapasset rundt stuggan där ,Det pratas om att det är liten plats där uppe for tält
skulle vare tacksom för lite info om det här
Sen har jag enn fråga till är det svårt att gå från Mårma till Vistas
tack på för hånd

Plats för två, kanske tre tält vill jag minnas. Knallhårt underlag. Stugan rymmer minst sex personer om man bär ut möblerna.

Tror också att om man går iväg en liten bit (helst norrut, nedåt Alesätno) så går det att hitta en och annan plats. Men det var (oj då) 10 år sedan jag var där, så jag kan minnas fel.

Att gå Mårma - Vistas är brant, stenigt och arbetsamt men inte svårt, förutsatt att man kan hantera karta och kompass.

Tydligen händer det att folk inte tror sina ögon när de väl kommer fram till den sista branten som leder upp till passet, utan slinker ner österut i Leavasvagge. Annars kan jag inte tänka ut någon svårorienterad passage vid normal sikt.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips