hur stor plats tar maten? (hjälp en nybörjare välja ryggsäck)

Hej!
Jag ska köpa min första ryggsäck och försöker uppskatta hur stor säck jag kan tänkas behöva.
Den utrustning jag har kan jag ju mäta, övriga grejer finns ju oftast packmått på om man googlar men jag lyckas inte hitta några uppgifter om hur mycket plats man kan räkna med att maten tar, bara hur mycket man får räkna med att den väger.

Jag är nybörjare på vandring och har bara gått dagsturer tidigare, därför har jag svårt att uppskatta matens volym. Jag vill kunna ha med mig mat för ungefär en vecka. Jag är kvinna i yngre medelåldern, äter inte kött och kommer att vilja äta "hemlagat" (hemtorkat är kanske bättre ord).

Den ryggsäck som jag funderar på är en Osprey Ariel. Jag hade egentligen velat ha en ännu lättare ryggsäck, men av de jag kunnat prova var denna den som kändes bäst. (Tipsa gärna om andra säckar att titta på!)
Den finns i 65 och 55 l och jag funderar på om jag skulle klara mig med 55l.
Eftersom jag är nybörjare kommer de första turerna bli stugturer och då tror jag nog att 55 l räcker men det vore fint om man skulle få plats med ett litet enmanstält också i framtiden. Jag gillar inte att köpa saker, så jag vill gärna ha en ryggsäck med så brett användningsområde som möjligt. Det jag tänker mig är stugturer ca 7 dagar själv, längre fram samma fast med tält och kanske kortare turer/dagstur med packning för något barn också.

Jag förstår ju att packvolymen för mat kan variera mycket men hoppas någon kan ge mig ett hum mellan tumme och pekfinger vad jag kan räkna med :)
 
ex: 3pers en dag ca en 1 liter (Havregryn,mjölkpulver,russin,hårdbröd,soppa,salami,korv,potatismos,kaffe/te,)
 
Svårt att säga, beror på vad du väljer för mat och hur mycket du äter. Räkna dock med ca 6dl torrvara per dag för en person om du väjer rätt 'kompakt' mat (gryn, nötter, bulgur, couscous, frystorkat mm). Pasta mm skrymmer mer, och packa om allt från ev originalförpackning till vanliga fryspåsar så tar maten mindre plats och ger även mindre sopor att bära ut.
Sedan blir ju matpåsarna inte optimalt packade i ryggsäcken så verkliga volymen blir större.

Skall du inte gå stugtur tillkommer förutom tältet även liggunderlag, kanske varmare sovsäck, kök, bränsle... så 65 liter är inte för stort för en veckas tälttur om du inte kan proviantera på vägen. För en stugtur räcker 55 liter lätt då du inte alls behöver ha med dig samma utrusning som när du skall bo i tält.
Vad gäller just sovsäck kan det vara bra att ta med i planeringen att en fiberfylld sovsäck tar betydligt mer plats än en dyr dunsovsäck.

På vår senaste Sarek tur över 11 dygn var nära på 30% av vår packningsvikt mat+bränsle. Jag har en 82 liters säck och min dotter en 55+10 (=65 liter) säck som båda var ganska välfyllda vid starten.

Skall du ev göra turer med ett mindre barn i framtiden, behöver du nog räkna med att bära dess utrustning också och ex sovsäck+liggunderlag skrymmer ganska mycket.

Ytterligare ryggsäckar i den storleken att titta på kan vara Deuter Aircontact och Lundhags V8. Vi har båda i familjen i den aktuella storleken med bra erfarenhet.
 
Senast ändrad:
Mellan tummen och pekfingret: halva säcken. På en veckotur med tält så blir jag inte förvånad om det är halva säcken. För en motsvarande stugtur blir det mer än halva säcken eftersom man kan ha en lite mindre säck.

När jag tänker på saken brukar jag nog bära lite mer mat än bara min egen, men även lite mer övrig packning, så då blir det halva säcken i alla fall...
 
Det kanske är till hjälp att höra några olika personers volymer?
Jag hade samma utmaning som dig förra året när jag skulle köpa ryggsäck och funderade fram och tillbaka över storlek (tråden finns här om du vill läsa olika inlägg och råd). Jag ville liksom du ha en så lätt ryggsäck som möjligt, liten nog att kännas smidig på mig (kort, kvinna) men stor nog för att funka för veckolånga turer både i stuga och tält.

Mitt val blev tillslut Osprey Kestrel s/m på 46 liter. Älskar den! Är nyss hemkommen från 9 dagars stugtur där jag bar all mat, hade en kamera i enkilosklassen men i övrigt en slimmad packning. Det fick plats med råge, maten skulle jag uppskatta tog kanske 10-15 liter (6 kilo), och då hade jag mat över när jag kom tillbaka. Min partner hade på sin 7-dagarstur strax under 20 liter (7 kilo), också med överbliven mat i slutet. Så för mig verkar det ligga runt 1-1,5 liter mat per dag, för partnern runt 2,5 (uppenbarligen "fluffigare" mat än min). Med min nuvarande packning skulle det gå att få ned ett litet tält, kök och sovsäck i ryggsäcken, med liggunderlaget utanpå - men då är det nog ordentligt fullt sen.

Så i mina ögon tycker jag att 55liter för veckotur i tält och stuga kan räcka alldeles utmärkt!
Lycka till med sökandet :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
utesälen Stor och lätt? Transportera 2
medic val av stor ryggsäck Transportera 24
wima Hur stor ryggsäck? Transportera 8
Vindskydd Stor ryggsäck till liten person Transportera 19
williek Hur stor ryggsäck? Transportera 13
plawsworth stor och billig ryggsäck Transportera 33
68678 Stor dry packliner för ryggsäck! Transportera 13
Markholm Ryggsäck med stor frontöppning, tips Transportera 2
desireman Hur stor ryggsäck behöver jag? Transportera 19
oj77 Stor ramryggsäck Transportera 39
Durandal Stor ryggsäck för vardagligt bruk? Transportera 9
J_B Stor dagssäck Transportera 5
Iggle hur stor rygga? Transportera 12
hansthomas Stor ryggsäck till normalsmal person Transportera 12
Schneeberger Berghaus Vulcan huvudsäck - hur stor? Transportera 9
braindead Liten ryggsäck för stor person Transportera 1
Norris Söker stor ryggsäck Transportera 6
Carl_Z Stor rygga Transportera 12
pewe Sovsäck för små vart får jag tag på en stor som inte Transportera 6
lisah Stor damryggsäck? Transportera 2
Skipper_ Jag får inte plats i ryggsäcken Transportera 11
lleberg Hur mycket får plats i en Osprey talon 44? Transportera 7
Chamonix 17/1 (Plats i bilen) Transportera 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...