Hur stor är egentligen risken för punktering ?

En sak som jag noterat genom åren är att så snart det blir diskussion om uppblåsbara liggunderlag så påpekar många att det finns risk för punktering och de flesta rekomenderar diverse extra underlag för att skydda mot detta.
Sjäv har jag använt uppblåsbart i många år och aldrig haft nån punktering. Känner heller inte någon som haft det. Och efter att ha letat här på utsidan så hittar jag bara 2 personer som säger att de råkat ut för punkterat liggunderlag. (En del andra missöde som svetsar som släppt, etc, men inte punkteringar.)
Så hur är det egentligen? Hur många här har faktiskt råkat ut för punktering på sitt liggunderlag? Eller är det bara en överdriven försiktighet som på något vis blivit en sanning?
Skulle vara kul att höra vad ni har för erfarenheter.


Gott spår!
 
Vattentäthet

är en temporär egenskap och det gäller också täthet på uppblåsbart liggunderlag.

Jag har personligen fått läckage på två stycken Termarest orginal av tidig modell. Det första pajade först den ursprungliga ventilen efter ca 10 år och den bytte jag ut. Några år senare så släppte tyget från gummi/plastkilen i närheten av ventilen och det gick inte att laga. Köpte ett nytt likadant och det pajade jag på egen hand via ett glödsprätt då vi satt och njöt vid en lägereld.

Dotterns Everest (Termarestkopia) uppblåsbara liggunderlag pajade efter bara något år. Tror inte vi hittade något hål men läcker gör det.

Har flera kamrater som fått punktering efter att ha använt Termarest på klippunderlag. Att det efter ett antal års användning är långsam pyspunka verkar också vanligt.

Tältar man på snö så är ett extra ej uppblåsbart liggunderlag i tillägg till ett uppblåstbart en bra extrautrustning. VId barmark tar jag risken att råka ut för läckage.

Thure
 
Jag har aldrig råkat ut för punktering på mina liggunderlag...Har haft ett klassiskt termarest som är 4 cm i säkert tio år. Men sen är jag också noga med att inte lägga det på vassa saker etc. Jag lämnar alltid ventilen öppen när jag inte använder det, även på tur. Och hemma förvarar jag det utvecklat med øppen ventil. Har också ett annat liggunderlag av märket Mammut 3/4, inte heller detta har jag fått punka på.

Flera kompisar har dock fått "bubblor" på sina...

Men det finns säkert liggunderlag som är mer känsliga och sköra. Man bör nog säkerställa att det är rent undertill där man lägger det...
 
En faktor

att ta hänsyn till är hur pass lätt det går att laga ett hål. Med klassiska Termarest är det knepigt även med deras egna lagningsset enligt min (begränsade) erfarenhet. Kanske var lagningssatsen gammal trots att den var direkt från butiken??

Thure
 
Det är väl inte att det här hög sannolikhet att det blir punka som är problemet, det är konsekvensen.

Ett vanligt liggunderlag som går sönder går i alla fall att pussla ihop och delarna har ju sina isolerande egenskaper kvar. Men ett självuppblåsande med punka isolerar väl i princip ingenting, alltså blir en punka lika illa som att tappa bort liggunderlaget.
 
Något jag tycker är bra är att i alla fall jag fick med ett lagnings-kit till mitt Exped vilket gör att man kan i alla fall försöka laga det om det går sönder, något som inte hänt än som tur är :)

Mvh // johannes
 
Som mycket i friluftslivet beroende av användaren. Undertecknad har aldrig haft punka och äldsta liggunderlaget var ett Thermarest original som användes i 10 år.

...alltid i tältet, alltid försiktig hantering dvs inuti ryggsäcken, öppna ventiler vid förvaring.

Har också sett "fältgrisar" som ramponerat tältbottnar och liggunderlag med div okonventionella metoder som att öppna handvärmaren och blåsa på glöden inuti tältet, leka med eldstål, lägga vassa föremål på tältbotten och sätta tyngd på desamma mm. Uppfinningsrikedomen kan vara stor...

//J
 
Känner mig lite träffad

med anledning av att jag klantat till det med Termarest som jag satt på intill en eld.

Jag var väldigt försiktig med mitt första Termarest och det höll mer än 15 år om man bortser från ventilen vilket borde vara ett hyfsat betyg både till mig och tillverkaren.

Thure
 
med anledning av att jag klantat till det med Termarest som jag satt på intill en eld.

Jag var väldigt försiktig med mitt första Termarest och det höll mer än 15 år om man bortser från ventilen vilket borde vara ett hyfsat betyg både till mig och tillverkaren.

Thure

Exemplen ovan var alla inuti tält om det kan vara en tröst ;)...


Själv har jag glödsprätt hål på fina GT-jackan just vid elden. Men det skulle jag aldrig erkänna :).

//J
 
Jag har använt mitt NeoAir i 2 år nu och allt funkar fortfarande som det ska. Innan det hade jag ett gammalt Thermarest i 15 år också det utan några som helst problem.

Lite försiktig är man vid användande och plockar bort kottar och större pinnar innan jag lägger mig men inte mer än så.
 
Så slutsatsen skulle alltså bli att så länge man är medveten om risken för punktering och tittar lite extra innan man lägger ut underlaget så att det inte finns uppenbara punkteringsrisker i form av stenkanter, vassa snäckskal och ordentligt spetsiga pinnar så är det egentligen inget man behöver bekymra sig om.
Förutom att om det nu skulle gå hål, mot förmodan, så blir det en ganska hård och knölig natt. Tillverkningsfel som dåliga ventiler och limningar är ju inget jag kan påverka i alla fall och det låter ju som att tillverkarna har fått ordning på det de senaste åren.
Då är åtminstone jag nöjd. Jag kan med gott samvete låta bli att släpa med en massa extra prylar för att mitt uppblåsbara inte skulle vara konstruerat för att klara normalt uteliv.
Då blir det nog en uppgradering till ett UL7 i alla fall...


Gott spår allihop!

/O.
 
Enkelt att laga

Thermarest är enkelt att laga, även i fält. Små hål med gummilim, typ liquisol eller liknande, större med en lagningslapp.

Råkade lägga mitt i gasköket en gång med rejält stort smälthål som följd. Även det gick att laga i skogen med lite pyssel. Bortsett från eld/gnistor/kök osv så håller de förvånansvärt bra. Är man orolig så ta med ett lagningkit så är det definitivt inget problem.

//David
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.