Stor sovsäck

Har en Ajungilak Mammut Denali Arctic 210L där dragkedjan har hoppat ur så att säga, får ej tillbaka den ... finns det någon ersättning för detta.

Vill ju inte kasta en fruktansvärt skön sovsäck

Hej. Är egentligen fullständigt novis på att laga saker i tyg... Dottern har en dyr fleecefodrad regnjacka där dragkedjan helt plötsligt delade på sig hela tiden. *pip* tänkte jag, de där jackorna är dyra! uNdrar om man kan byta dragkedja? När jag googlade så fick jag tips på att det kan vara löparen som är kass, trots att det verkar som att det är själva dragkedjan det är fel på. Testade att leta reda på en annan löpare och byta. Och...mirakel! Det funkade! Och var så pass lätt att jag fixade efter att ha tittat på en film...

Kanske behöver du inte byta sovsäck, bara löpare?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Löparna är gjutna i mjuk metall och de slits, ofta räcker det till att med en plattång i öppet läget närma fram och baksidan av löparen med varandra. Jag har fått otaliga blixtlås att fungera igen.
Går inte det köp en sats med nya återmonterbara löpare, men gör ren bixtlåshalvorna med en ren tandborste så att eventuellt grus och damm kommer bort.
Följ bruksanvisningen och oftast fungerar det väl mycket länge till.

go tur

Om blixtlåset behöver bytas så är det enklast sytekniskt att klippa bort tänderna på blixtlåset tätt intill dessa och sy i ett nytt blixtlås i resen av blixtlåsbandet.

Enklast förstås om det är ny löpare du behöver. Där finns det flera olika alternativ, googla!

Thure

Mät blixtlåsets bredd och höjd på tänderna i stängd position.
Bra översikt på blixtlås finns på https://www.extremtextil.de/ och fliken Reißverschlüsse

Där kan du också köpa betydliget billigare standardlöpare till blixtlåsen än de som Zlideon säljer. Lite trixigare att montera är de förstås men det går att fixa med lite mek. Till en sovsäck vill du troligen ha två löpare en för stängning uppåt och en för stängning nedåt och ventilation i fotändan. (Men kanske inte på din säck då den verkar vara avsedd enbart för kalla förhållanden.)

En vettig skomakare /syateljé kan förmodligen hjälpa till att fixa det hela om du inte beställer hem själv från t ex extremtextil.

Borde gå att få tag i beteckningen på blixtlåset via generalagenten eller tillverkaren.

Thure

Senast ändrad:
Mät blixtlåsets bredd och höjd på tänderna i stängd position.
Bra översikt på blixtlås finns på https://www.extremtextil.de/ och fliken Reißverschlüsse

Där kan du också köpa betydliget billigare standardlöpare till blixtlåsen än de som Zlideon säljer. Lite trixigare att montera är de förstås men det går att fixa med lite mek. Till en sovsäck vill du troligen ha två löpare en för stängning uppåt och en för stängning nedåt och ventilation i fotändan. (Men kanske inte på din säck då den verkar vara avsedd enbart för kalla förhållanden.)

En vettig skomakare /syateljé kan förmodligen hjälpa till att fixa det hela om du inte beställer hem själv från t ex extremtextil.

Borde gå att få tag i beteckningen på blixtlåset via generalagenten eller tillverkaren.

Thure
Bara ett kort 90 cm dragkedja på min version för att minsta drag eller något .... Den nedre dragkedjan är kvar. det är den andra som saknas.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips