Njutpaddling!
Jag är en gammal kärring på 40 år! Tidigare när jag och min man var ute ville vi knapra mil, så många som möjligt. Då paddlade vi mest canadensare, även om min man är en av långfärdskajakistveteranerna! i landet. Jag tror att det var en kvarleva av långpaddlarmärkena, som man kunde erövra på 70- och 80-talet, och kanske fortfarande kan erövra, och som var väldigt viktigt i vår kanotklubb under den perioden.
Nuförtiden har vi dagsetapper från ca 10 km till 20 km när vi verkligen njuter och inte gör oss någon brådska. Vid behov kan vi göra upp emot 30, men längre etapper kräver, i alla fall för min del, intensiv styrketräning före start, men det är ju inte allt man hinner med som man vill, suck! Marschfarten ligger på 3-7 km/h, och en "normal" paddeldag kanske vi sitter i kajakerna 4-5 timmar. Det räcker för oss.
Alla är ju olika, och det gäller att hitta sitt favorittempo, så att upplevelsen blir så rik som möjligt.
Men när vi uppfyller vår dröm, Blå Bandet, lär vi få ha längre etapper, annars lär vi få hålla på i ett år! Men man vill ju hinna med annat än själva paddlingen även på den turen, så tre månader kanske är realistiskt.