Hur ska sovsäck förvaras

En kort fråga. En bekant till mig trodde att man ska förvara sovsäckar utanför sin förpackning (när man inte använder den). Det var nånting med att "luftigheten" bevarades bättre då. Stämmer detta?
Mvh/Martin

Fritt hängande säger många fabrikanter, i rymlig påse med plats till fluffet säger de andra. Syntet tar mer stryk hårdrullad än dun.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Fluffigt

Till min WM Summerlite följde det med en stor förvaringspåse i vilken sovsäcken(dun) ska förvaras i när den inte är nedpackad i ryggsäcken. Sovsäcken ska således förvaras fluffigt / luftigt.
Jag förvarar även mina övriga sovsäckar på samma vis.

Upphängd löst o ledigt i ett svalt o torrt rum.
Men har en kompis som alltid har sin sovsäck, en caravan, dubbelsäck,dun, nedpackad i sitt originalfodral jämt, han har haft den sedan 1974 utan att den tappat i värme enligt honom, jag måste tro honom då han är med ut på vintern när det är riktigt tjurigt kallt.
Men jag vet inte om dåtidens säckar var mer välgjorda, dun o fjädrar bättre behandlade då än de är nu, eftersom många säger att de tappar massa värme om de ligger packade.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips