Hur ska man tänka vid åska i fjällen, tälta?

Man är ju rätt utsatt på stora öppna ytor i fjällen i tält. Tips och råd?

Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2

Ja, det är ju ofta inte mycket man kan göra om man drabbas på kalfjället. Det bästa jag har kommit på är att sitta ned på huk med fötterna ihop så tätt som möjligt när det mullrar i den direkta närheten. Risken för en direktträff är ju ändå relativt liten, så risken får väl i princip ses som att man får en sidourladdning genom sig eller att man har kontakt med jord som en sidourladdning drar igenom. Att ligga ned är nog det sämsta man kan göra, särskilt i sovsäcken. Har man otur kan ju värmen från urladdningen smälta sovsäcken och bränna in dragkedjor och andra metallföremål in i huden.

På en tur uppe vid Taavaätno och Lainio förra året fick vi uthärda totalt 12 åskväder under tio dagar. Särskilt en kväll var det ganska lätt att hålla sig för skratt kan jag säga. Att huka under en tarp när blixt och knall kommer samtidigt och marken skakar och med endast några fjällbjörkar runt omkring som enda tröst, är inget man direkt längtar efter att få uppleva igen. Inte heller brukar jag drömma mig tillbaka till den dag när åskan kom över mig på kalfjället vid Helags, då håret reste sig på armarna och huvudet av laddningen i luften.
Som tur är är ju risken att något ska hända väldigt låg. Det man oroar sig för är ju egentligen mer sin egen rädsla. Ungefär som för ett björnmöte på nära håll...

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Oj lät inte kul det där! Är det bättre att söka sig nära ett berg eller söka skydd under något klippblock? Andra tips?

Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips