Hur ska ja hitta motivationen igen?

Hej allihopa.
Är en man/kille på 30 år so började klättra får två årsen eller så... blev en perfekt träningsform hjälpte mig mentalt och även fysiskt. Den har hjälpt mig att underhålla en skada i ryggen och vill verkligen inte lägga av.

Problemet nu är att jag har tappat suget och undrar hur ni gör för att få tillbaka glädjen och motivationen att klättra.

Nu klättrar/bouldrar jag inomhus. Mest pga att man har svårt att få tid som en småbarnsfar att åka genom hela skåne för att hitta en boulder :)

Jag tar gärna emot alla tips och förslag ni har. Vare sig det är att palla sig ut till våren eller om ni har någon bra boktips eller annan träningsrellaterade tankar.

ha d!
 
Kan ju bara tala för mig själv men jag tycker att allting blir mycket mer meningsfullt när man sätter upp mål. Antingen grader, leder eller att vara i sitt esse inför en tripp till ex. Norge..
 
Jag håller med de övriga. Att sätta upp mål och delmål är absolut det viktigaste. Har du ett syfte med klättringen förutom den mentala och fysiska träningen? Om målet var att bestiga ett berg så skulle motivationen vara där på 0-tid. Finns det en vilja finns det en väg!

God fortsättning
 
Gör det som är roligt.
Tycker du att det är kul att klättra kommer motivationen tillbaka.
Hitta några partners att klättra med, som är på ungefär din nivå så ni kan sporra varandra.
 
Kan man känna så??

Har klättrat i fem år och har inte för en dag känt att klättring inte var kul ... Från varje träningspass på gymmet har jag gått med känslan att redan se fram emot nästa tillfälle. Och ändå: om jag av någon anledning skulle tvingas avstå uteklättring och framförallt då på större klippor och berg skulle jag aldrig ens fundera på att gå till gymmet. Det är ju det där äventyret som motiverar! Och det behövs inte mycket. Också generöst räknat har jag i år ägnat mig åt sådan motiverande klättring under max 5 dagar (och i ett fall också en natt ...), men det har räckt för att motivera ett nästan tresiffrigt antal träningstillfällen. Till sommaren går resan till Yosemite - det räcker en bit som motivation. ;)
 
Iggle, kan det vara så att du sitter hemma och är omotiverad medan om du kommer iväg faktiskt känner att det är kul, eller står du mest och undrar vad du egentligen gör där?
 
Jag kände exakt samma sak för ca: 4-5 år sedan då jag sportklättrade och bouldrade och bara ville klättra hårdare grader men märkte då att nä, jag va inte den starkaste klättraren.

Jag började leta egna klippor,. boulders och sport. jag bulltade lite egna leder och hittade lite sten här och var och gjorde nyturer inte alltid knallhårda. jag tradade bultturer inte heller där alltid knallhårt. jag gjorde också mycket hihgballturer och idag är det här enda jag gör jag klättrar väldigt sällan andras turer vare det sej är boulder sport eller trad. Och jag har två barn (tvillingar) snart 2 år så klättring är något jag verkligen tar mej tid till att göra för det är det bästa som någonsin har hänt mej rent fysiskt alltså.
 
Jag behöver absolut inga mål, bara variation. Res iväg nånstans där du aldrig klättrat eller varit förut, det ger alltid en nytändning som heter duga. :)

Klättrar du multi-pitch alls? Om inte så bör du börja. Det är meningen med livet. :)
 
Eftersom du inte vill lägga av så har du ju motivationen där redan i någon mening. Du kanske helt enkelt kan använda "viljan att inte lägga av" som din motivation en period, för att sedan hitta ett sätt som gör det ännu roligare.

Håller också med om att klätterkompisar är A och O, det blir mycket roligare om man är ett gäng som klättrar på ungefär samma nivå.

En idé är att redan nu boka in en helt dedikerad klätterresa i sommar, att ha något att se fram emot kommer garanterat att kännas bra!
Sedan kan det antagligen för alla finnas dagar, veckor eller månader då man helt enkelt inte är lika motiverad, men fråga dig själv, hur många av de dagar du tog dig iväg och klättrade fast motivationen och glädjen inte var på topp ångrade du efteråt och tänkte "jag borde stannat hemma?"
;)
 
Hur länge har motivationen saknats? Jag har klättrat i drygt 20 år, är oxå farsa, och ett litet drop i motivation är en årlig företeelse. Inget konstigt.

Gör nåt annat (lämpligen på senhösten när uteklättringen ofta lyser med sin frånvaro). Träna simning, löpning, styrka... Vila. Kolla klätterfilm.

Eller prova nåt nytt. Gå en kurs i alperna. Planera ett äventyr. Köp en fin guidebok till drömmålet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mezzner Pitonger, vad ska man göra med dem? Klättring allmänt 40
Tekku Hur ska jag vårda mina fötter? Klättring allmänt 7
Callmepg Vad ska jag ha för sele? Klättring allmänt 14
lyckegard Sex saker vi ska göra innan vi dör Klättring allmänt 10
Climba Hur tajt ska en klätter sele sitta? Klättring allmänt 17
tobbe 2 Kalymnos 7-21 aug, nån mer som ska dit? Klättring allmänt 0
Taliaferro Var ska jag klättra utomlands i sommar? Klättring allmänt 11
tobiastalltorp Nybörjarskor - vad ska jag tänka på? Klättring allmänt 12
Yakherden Vilken klätterstil ska jag välja? Klättring allmänt 8
takstol Vilka La Sportiva ska man välja? Klättring allmänt 14
subsoil viilket rep ska man ha? Klättring allmänt 28
Plumsy Vilken broms ska man välja? Klättring allmänt 16
lobo2me Vilka repskador ska man se upp med? Klättring allmänt 7
yogafreak Klätterhjälm ska köpas! Klättring allmänt 9
helenabrogren Någon som ska på Open Womens Mountaineering Festival i Dolomiterna? Klättring allmänt 3
Bettega Ska man undvika att köpa ett svart klätterrep? Klättring allmänt 14
climbingfreaks Chamonix i augisti för första gången, och det ska klättras!! Klättring allmänt 3
Bettega Ska köpa repbroms. Är nya Petzl Reverso 3 bra? Någon som prövat? Klättring allmänt 0
pecall Hur andremannen inte ska placera sig Klättring allmänt 11
Trident21 Vad ska man göra som nybörjare/intresserad? Klättring allmänt 7
Milosz Hur mycket ska en klätterkurs kosta? Klättring allmänt 9
0la Nu e jag fast!! Ska fixa ett rack (så småningom)!! Klättring allmänt 10
mike_spajk hur svår ska en 7:a vara egentligen? Klättring allmänt 3
Vandrare Vad ska jag göra i mellandagarna? Klättring allmänt 0
caesar82 hur ska man göra när man ska sätta upp en ny led? Klättring allmänt 2
Lottisen Vilka skor ska jag köpa? Klättring allmänt 4
5.10 Vem Ska man tala med? Klättring allmänt 1
Nån som ska till Utby i helgen? Klättring allmänt 0
Jag ska börja träna, kanske, Klättring allmänt 1
Dr.Jones Hitta förare - Österrike Klättring allmänt 5
seon Hur hitta leden? Klättring allmänt 18
Klippsmurfen Hjälp att hitta klätterbild Klättring allmänt 0
Iggle Hjälp att hitta en kritpåse Klättring allmänt 4
liedberg hitta tysk internetshop Klättring allmänt 11
radka Vart kan man hitta info om klippklättringens historia? Klättring allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.