Hur ser era matlistor ut?

Gissar..

Du du ställer formen på stenarna för att inte kakan ska hamna i vatten? Har du lock på folieformen? Lock på kastrullen? Hur mycket vatten har du i kastrullen?

Gissar att det handlar om att få en distans mellan folieformen den alltför varma kastrullbotten.

I så fall borde det funka om man täcker kastrullbottnen med jämnstora stenar i stortåstorlek... korslagda färska kvistar borde också funka.

Gissar vidare att det är lock på folieformen som gäller då lock på kastrullen skulle skapa mycket ånga som blöter upp kakan.

Vattennivån borde rimligen vara halvvägs upp, möjligen lite drygt det, på folieformen

/Ola
 
Egentligen behöver man inget vatten i botten, men risken för att man bränner hål på en tunn aluminiumgryta ökar markant utan vatten.

Men annars handlar det bara om att formen ska stå inuti nån form av behåller där luften är uppvärmd. Om det råkar vara lite ånga i luften gör inte så mycket.
 
Restaurang Ensamvandraren

Här bifogar jag min meny och dess ingredienser från två olika vandringar (klicka på länkarna nedan).
En från 2003 och en från 2007.
Skillnaden mellan dessa är främst att jag övergått från att laga mat av råvaror/halvfabrikat (2003) till att bara ha rätter som går att laga med kokande vatten (2007).
Hoppas att dom kan ge någon inspiration.

MVH ///Claes
 
Pinnbullar!

Hallå igen!
Kom på att jag hade en liten ny rätt som vi ska ha med oss på årets vandring (åker iväg på måndag).
Det var min dotter som kom med idén som hon fått på ett scoutevenemang.
De flesta har väl någongång gjort pinnbröd... får jag äran att presentera PINNBULLAR.

Iden är den samma som pinnbröd men man använder bulldeg istället.

Recept för 2 personer:
Mjölk 10g torrmjölkspulver och 1dl vatten
Jäst 1/5 paket torrjäst för söta degar (12g tror jag)
Margarin/smör 30g
Socker 18g (0,2 dl)
salt knappt 1/2 krm
Vetemjöl 150g

Margarin/smör 15g
Socker och kanel

Tillagning:
Blanda till mjölken. Värm tills den är drygt fingervarm. Blanda i jästen. Rör om tills jästen löst sig helt.
Blanda socker, salt och mjöl i en plastpåse. Dela smötet i småbitar och arbeta in i de torra ingredienserna. Häll i degvätskan och blanda/knåda till en halvmjuk deg. Lägg påsen hyfsat varmt att jäsa till c:a dubbel volym.
Knåda lite igen och ta ut degen i lagom bitar, rulla till en "orm" linda den runt en pinne och grädda över glöden.
När bullen fått fin färg så penslas/stryks den med smör och stoppas in i en påse med socker-kanelblandning och skakas så att den täcks med godsakerna.
Klart att avnjutas!!!

Vi har testat receptet hemma med mycket gott (läs smaskigt) resultat.

MVH ///Claes
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.