Hur radera waypints på garmin gps?

Jag har ju nyss köpt en garmin etrex 30.
mycket är lätt att förstå men det finns ett par saker än så långe som jag inte förstår riktigt.

jag satte en waypoint vid bilen och gick ut i skogen, då blev det ju en knappnål vid bilen. Jag ville ta bort den sen men jag klarade inte det. Enda jag hittade var "ta bort alla waypoints" och det vill jag inte. Finns det ingen möjlighet att bara plocka bort enskilda punkter?


Det andra jag undrar över är när man går en slinga i skogen till exempel och man spelar in rutten och det blir ett streck där man går, då tycker jag att man ska kunna se hur långt man gått men det stämmer inte alls. Har testat både igår och idag. Gick en runda på 6 km ca och jag började spela in precis när jag gick, ändå står det att jag hade gått 31km

går jag in på färddatorn så verkar avståndet stämma bättre där..

på ruttinställningar hade jag först på auto, men ändrade till "avstånd" istället för att se om han räknade antal km då men det blev ingen skillnad.

någon som vet varför det blir så här?
 
Kanske så här...

Gäller Garmins GPSmap 62s men tror alla nya Garmin GPSer har liknade förfarande... Tryck "Find" Gå in på WP, väl nu vilken WP du vill ta bort, tryck nu på "Enter" sen trycker du "Meny" och nu väljer du "Granska punkt" tryck på nu på "Enter", sen på "Meny", välj nu ändra WP och tryck på "Enter", sen "Meny" igen och välj "ta bort" och "Enter" Klart!

Så minns ja det det som, finns säkert ett enklare sätt men har ingen GPS till hands just nu, när man håller den i handen så tänker man inte hur man gör, utan fingrarna har ett muskeln minne ;) (jag måste ha den i handen för att minnas rätt)

Ni som minns det enkla sättet fyll på...

Mvh troswe
 
Garmins GPSmap 62s

Gå till huvud menyn, välj WP-hanterare, välj WP tryck på "Meny" välj ta bort! Klart! Säkert samma på din etrex 30

Va nog lite seg i kolan tidigare idag... hehe ;)

Mvh troswe
 
Tack så mycket. Nu gick det bättre :)

Ingen som har svar på min andra fråga, varför antal km inte stämmer med sträckan jag gått ?
 
Jag menar så här. Jag åker till elljusbanan. Sätter igång gps:en och startar inspelning av rutt samt att han markerar hela vägen. Sen går jag 5km slingan. När jag är framme kollat jag på "aktuellt spår" och då står det 31,57km.

Samma sak förra gången. Stämde inte alls
 
Det beror kanske på dåligt satellitmottagning, GPSen mättar då inte den racka vägen, men springar omkring din väg hela tiden, som en ung hund ;). Då blir vägen mycket längre.
Troligen (Jag har bara et Garmin GPS60) kan du ändra om GPSen sätts sina mätpunkter efter tid eller distans och även ändra disatns/tid mellan 2 punkter.
Prova lite till det känns mer eller mindre bra - helt exakt blir det aldrig.

Henning
 
Det beror kanske på dåligt satellitmottagning, GPSen mättar då inte den racka vägen, men springar omkring din väg hela tiden, som en ung hund ;). Då blir vägen mycket längre.
Troligen (Jag har bara et Garmin GPS60) kan du ändra om GPSen sätts sina mätpunkter efter tid eller distans och även ändra disatns/tid mellan 2 punkter.
Prova lite till det känns mer eller mindre bra - helt exakt blir det aldrig.

Henning



nja jag tror inte jag hade dålig mottagning faktiskt. zoomade in när jag gick och den följde vägen nästan exakt hela tiden. vid vissa tillfällen då såg det ut som att jag gick nån meter bredvid vägen kanske, men annars följde den bra.
 
Det finns en bugg

på senare Garmin GPSer som vi diskuterat tidigare. Om GPSen varit påslagen tidigare samma dag så ritar GPSen en rak linje mellan dessa spår och lägger till detta i spårlängden. Troligen så har du haft GPSen påslagen hemma ett kort tag. Du kan rensa bort de oönskade punkterna i efterhand men smidigast är att nollställa vid start.

För att undvika problemet så slår du på GPSen när du skall starta spåret och kolla att GPSen hittat satelliter så att din position finns. Rensa sedan både det aktuella spåret och färddatorn (trip data) via färddatormenyn och knappen längst ned på vänster sida av din Etrex 30. Därefter börjar både spår och färddator på 0.

Kolla också https://www.youtube.com/watch?v=YubbXFCAwCk

Thure
 
Tusen tack för det. Då ska jag se om det löser sig nästa gång :)

Det finns ingen uppdatering som fixar den buggen än då antar jag?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Brus-Nilsson Radera dålig baskarta Navigering 6
misvon Enklaste sättet att radera användardata GPSMAP76S Navigering 8
spiff74 Radera kartor i Garmin GPSMAP 60 CS? Navigering 7
Ka-Ka Radera waypoints från GPSen Navigering 4
Hutt radera Wayponts i Etrex/OziExplorer Navigering 2
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
callewallmark Magnetisk missvisning och praktisk påverkan på orientering i skog och mark Navigering 53
Elvah Svenska och norska fjäll på samma onlinekarta? Navigering 10
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
Johan123 Tips på liten (mini) kompass önskas Navigering 12
Still Alive Långsam kompassnål på Suunto MC-2 Navigering 4
dmchris Utlandskartor på Tyvek? Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
errbe Någon "kung" här på Android/Garmin StreetPilot Navigering 3
mrhannerz GPX-fil på Gröna kartan Navigering 3
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
stenblock Stigar på terrängkartorna Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
kso.lantmateriet.se på norska Navigering 0
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
Blyfot Spara ström på Garmin Oregon 650t? Navigering 5
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
vm368879 Garmin BaseCamp - kass på sjön! Navigering 9
Clashas Namn på leder? Navigering 3
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Morannon Söker tips på GPS - Nordkalotten Navigering 2
Asessorsson Fler kartor på samma SDHC kort Navigering 8
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
tango Nytt på handleden.. Navigering 2
Ahlstedt GPS tracker på Grönland Navigering 4
jämthund Ändra typfil på Garmin Prime [Astro 220] Navigering 3
Brune Program för BlueChart på minneskort? Navigering 6
chrsan hur ser man karta på sd kort i Basecamp? Navigering 3
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
M-Nilsson Tips på handhållen GPS? (geocach) Navigering 1
Blaufish Energizer Ultimate Lithium på sommartur Navigering 5
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
toreskog BD10 på piratebay Navigering 10
fowwe Kraftigt höjdfel på GPS? Navigering 5
greenjuice ViewRanger på smartmobiler Navigering 15
Otto Støver Definitivt slutt med Fjällkartan på Inatur.se Navigering 15
Fjällkartor på tyvek Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.