Hur packa brännare och tamojj?

Införskaffade i våras ett Omnilite TI och ett kastrullset (Optimus Terra HE Cook Set). Tänkte att man säkert kan få in brännare och gasbehållare i kastrullerna utan problem, vilket man också får. MEN jag har problemet att brännare och tamojj är hårda och vassa, medan teflonbeläggningen är mjuk och känslig.

Har provat lite olika varianter på att packa grejerna, hittat olika som "funkar" men inget som jag är 100% nöjd med.

Därför letar jag nu tips och inspiration på smarta packlösningar. Hur packar ni era brännare och tamojj utan att få repiga kastruller men samtidigt utan att slösa på plats eller få ett "kökspacket" som känns instabilt.

Helst vill jag få in allt i kastrullerna och dra en rem runt så formatet blir så likt ett gammalt trangia som möjligt. Men är öppen för andra förslag.

Överhuvudtaget hur folk fyller sina kastruller så att man minimerar volymen på packningen.
 
...jag har problemet att brännare och tamojj är hårda och vassa, medan teflonbeläggningen är mjuk och känslig.

Därför letar jag nu tips och inspiration på smarta packlösningar. Hur packar ni era brännare och tamojj utan att få repiga kastruller men samtidigt utan att slösa på plats eller få ett "kökspacket" som känns instabilt. ...
Du klipper till ett stycke tyg (govt tyg) som du viker in allt i som du tror kommer nöta.
Jag har även ett par enkla montagehandskar i mitt kökspaket som förutom täcker in behovet att skydda händer från kallt och varmt i fall man super bort sina handskar även trycker ihop allt så det inte skramlar.
 
Packar ibland m en tunn wettexduk mellan stora o lilla kastrullen för att minimera skramel (beror på kastrullval). Matkåsa passar fint i lilla kastrullen ofta (beror ju också på kastrull) o skonar ev beläggning i kastrullen. Fast man får ju förståss såga av handtaget. Och ev också slipa ner den kant som är på undersidan av kåsan.
 
Hmm. diskhandduk. Vet inte om jag ska bli besviken eller glad för en så enkel lösning ;)

Visar hur blind man kan stirra sig på saker. Har inte tagit med mig någon sådan senaste åren och tänkte aldrig tanken på att man skulle kunna packa ner en. Men är ju nästintill självklart när man väl tänker på det.

Har annars varit inne på specialsydda fodral, eller packa delar av kläderna i plastpåse och trycka ner där (spar vikt och volym). Men inget har känts tillräckligt bra för att vara värt besväret.

Får erkänna att jag tror det blir svårt att överträffa diskduksvarianten.

Tackar och bockar :)
 
Se bilden.
Det blåa är en matkåsa med avklippt handtag. Kastrullen tillhör mitt Trangia 25.
Jag vet att Du inte har ett Trangia och att mitt kök inte är i nonstick men är inte din kastrull i ungefär samma storlek?
Jag brukar även lägga en handduk ovanpå innan jag lägger på stekpannan.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    40.1 KB · Visningar: 745
Att bocka till en liten hällpip på/I kanten på den stora/yttre Trangiakastrullen var ju fiffigt! Måste undersökas
och sannolikt implementeras... :cool:
 
Brukar packa alla lösa delar (gasolbrännare, tamoj, tändare, disk-kit) i kaffepannan till mitt Trangia 25-kök. Gasolbrännaren som har vassast kanter har jag i den lilla tygpåsen som den levererades i. Kaffepannan får precis plats i den minsta kastrullen. Passar bra på t.ex. kajakturer när det inte är så kritiskt med låg vikt.

Jag har köpt ett litet lätt och billigt kök (Coleman F1 spirit kit) att ha för att koka upp vatten på kortare turer men där har jag ännu ingen bra lösning för brännare och tamoj. Jag skulle vilja packa ihop brännare, tamoj och gasoltub (225 g) i ena kastrullen och använda den använda kastrullen som lock. Men då kläms brännaren om jag inte har något hårt skydd runt den. Funderar på att göra något litet hårt fodral till brännaren men har inte gjort den än.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kotten Gryta att packa Coleman 442 Feather i? Kök och brännare 16
Kukukuk packa-pump-bränsleflaska Kök och brännare 2
BillyAxelsson Vilken brännare är detta? Kök och brännare 3
mikael.johansson Brännare gick inte att stänga av Kök och brännare 7
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
Tovetjarn Hjälp med att identifiera brännare Kök och brännare 5
camoscio Ny brännare? Kök och brännare 10
AntonR Coleman fyrestorm eller andra vindsäkra toppmonterade brännare. Kök och brännare 15
Gråbuse Mindre/lättare 1-2manskök/brännare Kök och brännare 5
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
masssken Koppla bort gasflaska från brännare innan tömd Kök och brännare 6
apfaktor SOTO-brännare Kök och brännare 13
EinZwei Förvara MF-brännare Kök och brännare 8
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
q17 Brännare på gasflaska eller stående bredvid? Kök och brännare 12
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12
D300 Pomed Primus Eta Spider Brännare Kök och brännare 4
magnus ul Trangia gas brännare? Kök och brännare 8
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
insco Optimus brännare 207 samt 9007 på bensin? Kök och brännare 15
Mullemek Finns det brännare med BRED låga? Kök och brännare 11
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
FarmerJoe Trangias Gasbrännare vs andra Brännare. Kök och brännare 20
Tordnado Billig brännare med bra kvalitet! Kök och brännare 4
eV1Te Jämförelse av brännare (gas, sprit, el) Kök och brännare 31
ArmchairPaddler Värmefördelande platta till brännare ?? Kök och brännare 9
ludwig.linner På jakt efter bensindriven brännare! Kök och brännare 6
Gely Kallare väder, vad för brännare? Kök och brännare 6
mts0n 48-grams brännare - Fire Maple FMS 116T Kök och brännare 17
Arne Bengtsson fotogen brännare Kök och brännare 4
MagArne Flerbränsle-brännare till Trangia Kök och brännare 34
pelka Tändare eller inte på brännare? Kök och brännare 32
1337rumpan Bränsle i Trangia brännare Kök och brännare 8
flanell vilken av dessa trangia brännare är bäst? Kök och brännare 18
Snubblaren Vilken brännare ger mest effekt i trangia? Kök och brännare 20
johan.s Brännare/värmare i lite utrymme Kök och brännare 9
Stordrulen Svårtänd brännare. Kök och brännare 5
nicklas_ll Trangia Multi Fuel brännare - snälla hjälp mig! Kök och brännare 3
bikenut KAP brännare Reparation Reservdelar Kök och brännare 4
peter1959 förslag brännare lyktor o kök till skogen Kök och brännare 3
Boludo Brännare och gastuber Kök och brännare 2
seobserver Tre brännare i jämförelse+en UL Kök och brännare 0
arj_gbg Pump till Nova brännare Kök och brännare 4
prylManne Guide? hur starta brännare med bensin? Kök och brännare 26
lojsan05 Trangia mulitfuel brännare och gas brännare Kök och brännare 4
rodluvan76 Allmän info om kök+brännare önskas Kök och brännare 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.