Allmän info om kök+brännare önskas

Jag levde länge under villfarelsen att ett stormkök enbart kom i form av Trangia och då med en liten mässinsfärgad burk med sprit i som värmekälla. Nu visar det sig dock att det dels finns massa olika tillverkare av kök och dels olika brännare.

Jag har rådbråkat min hjärna och kommit fram till följande:
1. Man köper i allmänhet kokkärl separat från brännare.
2. Kokkärl finns i flera olika märken (olika tillverkare), varav trangia är ett.
3. Brännaren finns i flera olika utföranden beroende på användningsområde, men en form av standard är Primusbrännare.

Har jag något rätt i mina slutsatser alls, eller är det, som jag befarar, fettokigt för att använda ett kontemporärt uttryck.

Fyll gärna i luckorna.

Tack så länge!
 
Det finns olika varianter dels de som bara har brännaren (typ gasol) men också de som är kompletta med allt (typ trangia). Bara att välja och vraka beroende på vad man kräver av köket. Använder själv trangias lilla kök med en extra brännare. Ett tips är ju att gå runt i butikerna som säljer och titta på kartongerna, brukar stå utförligt vad som ingår (i alla fall på trangia).
 
Kökssatser och lösa delar

De flesta börjar med Trangia..men sen när man vill ha något mindre osande och snabbare börjar valen, och samlingen växa.
UL skolan är enkel få delar, lätt och billig-dyr!
Klättrarskolan kräver balansupphängning mm...
Expeditionsfolket måste ha 8 l grytor och do ställningar samt minst två kök...
Snobbarna måste ha titan...även i öronpetaren!
Så handla i kataloger, Globetrotter rekommenderas varmt samt MSR, till att börja med... pröva och fråga. Finn din lösning, just nu har du ju 2 grytor och en stekpanna minst...En gasoltillsats är utmärkt som steg 1.

Go tur

Johan K
 
Så länge du inte ska göra några ovanliga övningar tycker jag att ett mulitfuel-kök är jättebra. Jag kör mitt mest på gas, men det kan vara svårt att uppbringa nere i Europa, så alternativbehållare/brännare för bensin är bra att ha med. Lättviktspackningen blir bara gasdelarna. Jag har alltid med de där vikbar metallgrunkan som man dels har under köket och dels som vindskydd. Komplettera med en kastrull, typ den mindre till trangias stora kök, ett kastrullhandtag och ett durkslag/lock, så har du ett kanonfint startkit. Sen kan du bygga ut och köpa mer beroende på krav.
 
Själv gillar jag trangias spritkök men jag måste dock framföra en grej som hände min vän när han var i Ryssland (eller om det var Ukraina). Det gick inte att få tag på sprit någonstans där! Om du ska göra liknande expeditioner i kan det ju vara fördelaktigt med en multifuelbrännare (något min vän säkert kommer att skaffa:) ) då det kan vara enklare om man har flera olika bränslen att välja på!
 
rodluvan76; sa:
1. Man köper i allmänhet kokkärl separat från brännare.
Japp. Undantaget är, som du förstått, "paketlösningar" av klassisk Trangiatyp.
2. Kokkärl finns i flera olika märken (olika tillverkare), varav trangia är ett.
Stämmer bra det.
3. Brännaren finns i flera olika utföranden beroende på användningsområde, men en form av standard är Primusbrännare.
Jag skulle uttrycka det som att det finns brännare i olika utförande beroende på vilket/vilka bränsle den klarar av. Det finns spritbrännare och gasolbrännare samt brännare för fotogen och bensin. Kronan på utvecklingen kans sägas vara flerbränslebrännare vilka kan anpassas till att ta olika bränslen. Svenska Primus och Optimus är exempel på tillverkare av en uppsjö brännartyper. Jag vet inte riktigt vad man skulle mena med "Primusbrännare", men det kanske avser gasolbrännare? (Jag minns svagt att i min ungdom benämndes gasolkök som "Primuskök" av släkten)

Har jag något rätt i mina slutsatser alls, eller är det, som jag befarar, fettokigt för att använda ett kontemporärt uttryck.

Fyll gärna i luckorna.
Jag tycker du verkar ha fått koll på begreppen. Som nämnts tidigare i tråden är det värt att kika på tillverkarnas hemsidor och/eller i deras kataloger för att få en bättre inblick i vad som finns. För att bli en riktig Jedi/nörd/zombie på kök får man nog plugga in materialet på den här sidan: Zen Seeker's Zen Backpacking Stoves

Ett urval av tillverkare:
Trangia - http://www.trangia.se/
Primus - http://www.primus.se/SE/
Optimus - http://www.optimus.se/
MSR - http://www.msrcorp.com/

Mvh JW
[Ändrat av jowa 2005-07-02 kl 05:16]
 

avslutad210712

Gäst
jowa; sa:
Jag vet inte riktigt vad man skulle mena med "Primusbrännare", men det kanske avser gasolbrännare? (Jag minns svagt att i min ungdom benämndes gasolkök som "Primuskök" av släkten)

När jag visade mitt nya moderna Omnifuel för min far för lite drygt ett år sedan var hans första kommentar "ett sånt där hade vi i båten när du var liten". När han sa det kom jag ihåg pumpandet före man tände köket så jag gissar att man menar ett fotogen kök när man pratar om en primusbrännare.
 
Det ar en jungel!

Sjælv har jag två olika. En MSR som går på gas och som jag kan laga mat på och en till vintercamp som jag smælter snø med. Den heter Markill. Finns och få tag i nere i frankrike i en butik som heter Alticoop(res. før stavfel) pris ca 350 nok. Den ar effektiv, branslesnål men man kan inte laga mat på den(jag har kokt pasta med den) den har två effetklæge: full guffe eller avslagen.
Det skal sægas att jag har en førkærlek til frystorkad mat nær jag ær på tur. Då ar Markill perfekt.
enkelt førklarat hur den ser ut: en "hållare" med brænnare och små hål før luft som førsta steg, upp i den sætter man en skål som rymmer ca en liter och tillslut en skål till som man antingen andvænder som lock eller som en skål upp i den førsta skålen och fyller den med snø som smælter med øverskottsværme. jag tror att man hittar den på nættet under markills sida. adress kommer jag inte ihåg.

lycka till
robert
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ShadingGray Info om gasbrännare? Kök och brännare 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.