Hur ofta pausar ni??

Jag brukar vara ute och gå i skogen och nu undrar jag hur ofta man ska pausa och vila? i helgen gick jag 14 km på sörmlandsleden och tog paus i 40 min+ micropauser för att dricka. Det var ca 27 grader varmt ute. skulle vara kul att veta hur gör vana vandrare?
Tar jag för korta pauser?
 
Jag brukar försöka hålla mig till det "klassiska" 50-10 dvs vandra 50 minuter för att vila 10. Efter tre såna pass brukar jag ta en lite längre matpaus. På 50 minuter hinner jag ca 3-5km beroende på terräng. (I svår terräng ibland ner mot 1-2km) Det här sitter väl i lite sen lumpen och även om jag "slarvar" lite med tiderna numera så brukar jag försöka hålla någotsånär den pausfrekvensen.
 
Lagom ofta

Jag stannar när jag är trött, när jag är hungrig, om jag ser nåt att titta på eller för att dricka vatten... Kort sagt när jag känner för det.

Känns helt fel att planera vandrandet efter nån regel, har inte ens med klocka när jag är ute.

/M
 
Paus. Såfort det kommer något intressant att fotografera. Dvs det brukar bli en hel del korta pauser.
 
För mig passar en regel att hålla sig till mycket bra då jag har lite kontrollbehov och gärna vill kunna beräkna tidsåtgång. Är man ovan finns även en risk att man tar för långa pausar för ofta vilket kan leda till ganska jobbiga timmar i slutet av etappen. Hur man lägger upp det är dock naturligtvis upp till var och en. Nu är jag knappast nitisk och ser jag motiv så stannar jag självklart.

/D
 

avslutad210712

Gäst
Har för det mesta inga dagsetapper färdigplanerade vilket gör att jag har inga "mål" att passa vilket i sin tur gör att jag pausar när jag känner för det. Kan handla om törst, hunger, i samband med vad, trötthet, fotande, solande och i sommar är väl risken att det kan bli pauser för att fiska.

Jag är en fjällräddares mardröm för jag vet bara ungefär när jag beräknas komma hem och mina färdplaner brukar inte hålla så länge. Bokar aldrig hemresan i förväg för att slippa ha en tid att passa.

Klocka har jag ingen men i dagens/mitt moderna samhälle så har jag klocka i mobilen (visserligen avstängd), GPS'n och digitalkameran så det är ändå svårt att inte vara medveten om tiden.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.