Hur mycket vatten för 1 veckas paddling?

En svår fråga att besvara, men en livsviktig fråga att ha ett hum om.
Hur mcyket vatten bör man räkna med, per person, för en veckas paddling (7 dagar) på Åland under v.29?

För 2 år sedan hade vi tillräkligt med vatten med oss, men kruxet är att det var det enda som jag inte skrev ner - klantigt, japp!
Vi fick då fylla på en gång under veckan. Kan det stämma att vi hade med oss 20 l för 2 pers?
Till matlagning används havsvatten, så vattnet är enbart till dryck.

Jag brukar räkna 1,5 liter per person och dag att dricka (om man inte har med sig annan dryck) + det som går åt till matlagning - och det beror ju liksom på vilken mat ni väljer...

HåkanF

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Ett vanligt riktmärke är 3 liter per person och dag.

Då vatten är tungt vill man gärna pruta på ovanstående. Kombinationen fysisk aktivitet och snål vätsketillförsel är dock inte hälsosamt för kroppen och det kan bl.a. leda till utmattning.

Det är svårt att planera vilket väder man kommer att få och man kan ju ha "oturen" att det blir varmt och soligt.

Andra saker som ökar vätskebehovet är:
* Hård paddling
* Kaffe, te och alkohol
* Frystorkad mat

För att få ut mesta möjliga nytta av det vatten man har med sig är det också viktigt HUR man dricker. Läs mer om detta på Björn Thomassons site:

http://www.thomassondesign.com/doc/langfard5.php

Till en veckotur, där man inte kan fylla på vatten, skulle man behöva en 20 litersdunk per person. Men visst bör man väl någon gång under en Ålandsvecka kunna hitta en möjligthet att fylla på med färskvatten?

20l/person&vecka

2702; sa:
Vi fick då fylla på en gång under veckan. Kan det stämma att vi hade med oss 20 l för 2 pers?

Det låter väl rimligt med 20 liter och två påfyllningar, alltså 40 liter totalt under veckan.

Jag klarade mig gott på 22 liter under en veckas ytterskärgårdspaddling sommaren -03 när det var riktigt stekhett, åtminstone till en början. Efter ett par dagar blev det lite behagligare att paddla, kanske bara 25-30 grader:) Havsvatten till matlagning. Jag drack 'förstås' både kaffe och alkohol men kunde ändå bjuda mina kamrater på ett par liter överskottsvatten.

:) Kalle G

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips