Locka inte dra..
Försök som tidigare har sagts här att få henne att se hur underbart det är att vara ute TILLSAMMANS
Om hon verkligen är med på det och det är hennes eget val att följa med tycker hon säkert att det är ett äventyr och att det är romantiskt och underbart att dela tält och sovsäck vare sig det regnar eller inte!
Jag menar alltså att jag tycker att du ska vänta lite med att fråga henne. Locka henne lite först och vänta tills hon frågar om inte hon skulle kunna få va med någon gång.
Med andra ord så behövs det kanske lite manipulering ifrån din sida, du kan visa fina fotoböcker, prata om en bra upplevelse du har haft (något spännande om hon inte är skrajsen av sig). Visa hur kul du tycker det är med frilufsliv, prata med henne och ta reda på vilka tidigare upplevelser hon har. Ta reda på vad hannes inställning till att vara ute är.
Är hon sportig(kommer hon känna sig utmanad vilket är positivt), är hon lite lat (man kan ju faktiskt uppleva naturen,som nybörjare, utan att spränga igenom orörd vildmark till fots),(behöver hon en toalett för att känna sig bekväm),är hon äventyrlig/spontan av sig,är hon romantisk (leva i en "primitiv" intim miljö med den man älskar för en helg äventyr), gillar hon vacker svenk natur(blir hon nog lätt att övertala), är hon fåfäng?(hon kanske inte vill att du ska se hur pass jävlig hon kan se ut i gummistövlar och fladdriga friluftskläder, så måste du få henne att känna sig vacker även med orakade ben och grå yllesockar)
, har någon i hennes familj varit friluftsintresserad?...
Sist men inte minst tror jag att hon skulle bli smickrad om du berättade hur mycket du tycker om att fjällvandra, naturen, det dåliga eller bra vädret, hur nära ni skulle komma varandra, ja vad det nu är som charmar dig med att vandra helt enkelt! Berätta för henne att du drömmer om att få dela det med någon du älskar!
Kanske vill hon inte följa med på en gång men fortsätt att prata med henne om hur vackert det är och vilken upplevelse det är. Om hon tackar nej till ett erbjudande en gång betyder inte det att det är nej för alltid väl? Dessutom, kan du ju se det som att ni delar dina upplevelser om du berättar om det, visar bilder etc...
Lycka till iallafall!
/knyttet