avslutad210712
Gäst
Tycker nog att två räcker rätt långt om man kan komprimera lite. En på 40 liter och en större på 80-100 liter kommer man långt med. När det gäller ryggor är jag nog fel person att ge bra råd för jag har några fler än två *S*.
johankse; sa:Som Peter säger det skulle nog räcka....
Men vi vill kunna gå på utflykt snabbt. Cykla till stan snabbt. Ta en paddeltur. Åka ut en kväll på picknick etc. (Det blev 4 olika och delvis packade..)
Vandringssäckarna är en annan femma. Årstiden, klimatet, platsen ställer olika krav på medförd utrustning. Blir turen längre så går det åt mera mat etc.
Vintertid fyller ju dunkläder och ylleunderställ en hel del. För att inte tala om sovsäck och tält.
Andra krav kan ju vara sociala. I uniform vore det mig främmande att inte bära en likadan som de andra...(Bara där bidde det fyra till..)
Så kommer då specialsäckarna som för jakt, klättring, skridskor, etc. (Fyra till...)
I vardagslivet använder jag två, en 30-37 liters, en 40-48liters. På tur och resa något mellan 50-65. (Tre..nä fem till)
Jag har ett antal superlätta, hemmasydda, de är slitvargarna. (sex...)
De rejäla tunga, starka(?), lånar jag mest ut....jag vill ju ha med mig vissa små men bra prylar, inte bära ryggsäck. (Huanemej...Själv vill jag inte flytta på alla i ett lyft.)
Men behöver gör jag bara fyra. Nån vacker dag skall jag ha ett garge sale....
Go tur
Johan K
johankse; sa:Som Peter säger det skulle nog räcka....
Men vi vill kunna gå på utflykt snabbt. Cykla till stan snabbt. Ta en paddeltur. Åka ut en kväll på picknick etc. (Det blev 4 olika och delvis packade..)
Vandringssäckarna är en annan femma. Årstiden, klimatet, platsen ställer olika krav på medförd utrustning. Blir turen längre så går det åt mera mat etc.
Vintertid fyller ju dunkläder och ylleunderställ en hel del. För att inte tala om sovsäck och tält.
Andra krav kan ju vara sociala. I uniform vore det mig främmande att inte bära en likadan som de andra...(Bara där bidde det fyra till..)
Så kommer då specialsäckarna som för jakt, klättring, skridskor, etc. (Fyra till...)
I vardagslivet använder jag två, en 30-37 liters, en 40-48liters. På tur och resa något mellan 50-65. (Tre..nä fem till)
Jag har ett antal superlätta, hemmasydda, de är slitvargarna. (sex...)
De rejäla tunga, starka(?), lånar jag mest ut....jag vill ju ha med mig vissa små men bra prylar, inte bära ryggsäck. (Huanemej...Själv vill jag inte flytta på alla i ett lyft.)
Men behöver gör jag bara fyra. Nån vacker dag skall jag ha ett garge sale....
Go tur
Johan K
NUI; sa:Men lek lite med tanken på en säck, det funkar faktiskt.
Jörgen
NUI; sa:För min del, som bara vandrar, ser situationen idag ut så här. Jag har en hemsydd UL-säck som väger under halvkilot. Den rymmer väl en 60-65 liter, kanske lite mer om man proppar den full. Som avbärarbälte en midjeväska med höftstoppning som ryggsäcken "står" på. Midjeväskan väger några hundra gram.
En ultralätt fjällpackning väger 5-10 kg utan mat. Detta oavsett om det är en övernattning eller 20. Jag har burit cirka 16 kg som max, vilket gick utmärkt. Den innehöll då mat för 6 dagar. I sommar räknar jag med att bära mat för 12 dagar som max. Cirka 20 kg vid starten och 7-8 kg när jag avslutar turen.
Jörgen