Hur mäter man?

Hej igen

När man talar om skridskons längd 42-48-50-55 etc. Exakt mellan vilka punkter ska man mäta? Jag undrar också vilka skridskor som erbjuder justering i sidled

Tack på förhand
Mats

Någon "exakt" definition på detta finns nog inte - det är helt enkelt skridskons längd. Antingen skenans längs från främre till bakre spets, eller fotplattans längd - de bägge är ungefär lika långa.

Och jag konstaterade just att mina egna skridskor på 55 cm egentligen bara är 54 cm långa. Så längden är inte så exakt - man får nog räkna med felmarginaler på någon centimeter eller så.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
Olika uppslipning

Olika märken har olika uppslipning fram. Brantare uppslipningar ger en längre anläggningsyta mot isen men klarar ojämn is sämre.

Skyllermarks röda (och den blå om du hittar den) har inställningsmöjlighet i sidled. Den röda finns nog bara för SNS Rottefella.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips