Hur mäter man?

Hej igen

När man talar om skridskons längd 42-48-50-55 etc. Exakt mellan vilka punkter ska man mäta? Jag undrar också vilka skridskor som erbjuder justering i sidled

Tack på förhand
Mats

Någon "exakt" definition på detta finns nog inte - det är helt enkelt skridskons längd. Antingen skenans längs från främre till bakre spets, eller fotplattans längd - de bägge är ungefär lika långa.

Och jag konstaterade just att mina egna skridskor på 55 cm egentligen bara är 54 cm långa. Så längden är inte så exakt - man får nog räkna med felmarginaler på någon centimeter eller så.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Olika uppslipning

Olika märken har olika uppslipning fram. Brantare uppslipningar ger en längre anläggningsyta mot isen men klarar ojämn is sämre.

Skyllermarks röda (och den blå om du hittar den) har inställningsmöjlighet i sidled. Den röda finns nog bara för SNS Rottefella.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips