Hur långa stighudar?

  • Trådstartare aldehyd_o@hotmail.com (Andreas)
  • Start datum

aldehyd_o@hotmail.com (Andreas)

Gäst
Hej har nyss köpt stighudar som jag ska ha på ett par turskidor (Åsnes Rago). Nu undrar jag hur långa dessa ska vara. Om det nu skulle spela någon roll så heter dessa Ascension Black Diamond standard 48 mm. Dessa har inget fäste bak och är i nuläget ca 10 cm längre än skidan. Så hur långa ska de vara? Har hört allt från 3/4 av skidans längd, några centimeter kortare än skidan till att vika upp dem bak till och fästa dem där. Nästa fråga är hur jag bäst fäster toppfästet (metall). Jag satte fast det genom att vika huden dubbel ca 5 cm och sedan tejpa med lite silvertejp. Funkar det? Det verkar så i alla fall.
Sedan med risk för att verkar helt urblåst.......vad ska man ha de två plast bitarna som följde med i paketet till. "Cheat Sheets" och "for easier handling of skins in cold temperatures" står det på påsen de ligger i. Jag förstår faktiskt inte riktigt meningen med dessa.
Det kunde också vara kul om någon som kan något om stighudar kunde kommentera mitt köp. Bra eller dåligt? Ska väl mest använda dem till topptur men kanske även vid andra tillfällen under turåkning. Är det någon skillnad mot sådana som finns att köpa på metervara?


Oj vad långt det blev.....undrar om nån orkat läsa ända hit ner....


Tack på förhand!


/Andreas
 

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Längd mm

Jag använder hudar som slutar ca 10 cm från bakänden, och det är jag nöjd med. Att ha längre hudar utan att vika upp dem om bakänden är bara dumt, eftersom man ofta vill stödja bakänden mot snön, eller till och med köra ner skidan en bit i snön när man sätter på stighuden. Kortare hudar ger lite sämre fäste, men är i gengäld lättare och mindre i hoprullat tillstånd. Kan vara en fördel om man ska ha dem i fickan. Man bör dock inte ha kortare hudar än att de täcker hela trampet (de bör alltså nå åtminstone till hälen).


När det gäller fästet runt skidspetsen kan jag rekommendera att sätta det så att stighudens klisteryta ligger emot skidan ända fram till fästanordningen. Detta förhindrar att det trycks in snö mellan skidan och huden, vilket annars kan göra att huden lossnar.


Läs mer om stighudar i mitt inlägg 62:2 under "Turskidåkning".


MVH


Peter Ask
 
skaffa topp-fix och metallfäste bak !

Men hallå där !
Köper man såpass otroligt bra stighudar som ascension så ska du väl se till att få både topp-fix och metallfäste för att fästa dem bak. Det har jag iallafall på mina stighudar av märket Barske Gläder (inte så bra).


Jag litar inte på hemmagjorda fästen i form av silvertejp och annat.


Topp-fix består av en elastisk gummigrej.


När man köper Ascensions stighudar så finns det vad jag fattat två stycken varianter, Europeans style och standard. European style är inklusive top-fix och bakfäste. Standard är enbart fäste upptill, vid brättet.Jag tycker denna lösning är bra eftersom stighudarna sitter kvar oavsett. Ett problem är att om man har det för spänt så kan stighuden fara ut från skidan om limmet är dåligt (men ascensions lim ska vara riktigt bra enl uppgift).Stighuden kan då åka åt sidan och fästet blir noll.


MVH Mats Frank, Umeå
 
nitar

Inget ont om silvertejp, funkar i dom flesta lägen.
Men till toppfästena rekommenderar jag nitar. Dessa fick jag med som tillbehör till mina hudar av märket Barske Glaeder.
 
Mer om fästen

En nackdel med fäste bak är att stighudarna endast
kan användas till det par som de är gjorda för.


Den stora fördelen med fäste bak anser jag vara
att stighudarna sitter fast även om klistret
är lite dåligt. Det är bra irriterande när stighudarna
släpper från skidan!
 

david.elmfeldt@connecta.se (david elmfeldt)

Gäst
stämmer inte

Riktigt är att metallfästet bak gör att man måste fästa den i bakkant på skidan och det då måste vara rätt längd på skidan kontra stighuden.


Men, tricket är att upptill är stighuden inte permanent fastsatt utan man klipper av stighuden med ca 30 cm marginal. Detta innebär att stighuden går mot toppen igenom toppfix öglan och tillbaka ner. Fäster gör man genom att klistra ihop hudarna mot varandra. Detta innebär alltså att du kan flytta toppfästet upp och ner genom att dra isär hudarna och flytta fästet.


Det är snarare bredden som kommer att avgöra till vilka skidor du kan använda dem. En enskild åkare kommer ju inte att ändra så mycket på längden (telemark eller alpint) att detta inte kommer att gå att fixa med ovanstående trix.


Mao köp klämma bak där är mycket säkrare så slipper du ha silvertejp med dig när det börjar släppa bak.
 

david.elmfeldt@connecta.se (david elmfeldt)

Gäst
acsension hudar är grymma

De har super bra klister så du har gjort helt rätt. Kanske det är lite tyngre med det är det värt.


Det kommer inte att fungera vika upp dem, det kommer att trilla ner om det inte fäster dem med tejp.


Anledningen till plastbitarna är att hudarna är rikigt svåra att dela på när det är riktigt kallt.


Ovanstående förslag om bakre fäste stödjer jag helt. Det kan du montera i efterhand.
 

david.elmfeldt@connecta.se (david elmfeldt)

Gäst
acsension hudar har mycket bra klister

du har också rätt om de olika modellerna. Själv har med fäste bak och det gillar jag. Man behöver aldrig oroa sig för att hudarna inte skall sitta kvar.


De som gillar att köra snabbt tempo och vill slita av hudarna utan att stiga ur bindningen gillar dock inte fäste bak.


Men så länge jag inte tävlar i Keb så kommer jag att ha fäste bak.


Enda nackdelen med Acsension är att de är ganska styva, verkar väga liter mer och tar lite mer plats. Men man behöver INTE ha dem i innerfickan pga limmet.
 

david.elmfeldt@connecta.se (david elmfeldt)

Gäst
stämmer inte (fäste back = samma skida)

Riktigt är att metallfästet bak gör att man måste fästa den i bakkant på skidan och det då måste vara rätt längd på skidan kontra stighuden.
Men, tricket är att upptill är stighuden inte permanent fastsatt utan man klipper av stighuden med ca 30 cm marginal. Detta innebär att stighuden går mot toppen igenom toppfix öglan och tillbaka ner. Fäster gör man genom att klistra ihop hudarna mot varandra. Detta innebär alltså att du kan flytta toppfästet upp och ner genom att dra isär hudarna och flytta fästet.


Det är snarare bredden som kommer att avgöra till vilka skidor du kan använda dem. En enskild åkare kommer ju inte att ändra så mycket på längden (telemark eller alpint) att detta inte kommer att gå att fixa med ovanstående trix.


Mao köp klämma bak där är mycket säkrare så slipper du ha silvertejp med dig när det börjar släppa bak.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.