Blir man helt handikappad med smala stighudar?

Yo!
Jag har ett par salomon x-scream med de ungefärliga måtten 95-69-105 mm och tänkte nu skaffa mig stighudar så att man inte är helt beroende av liftar för sin utförsåkning. Då min budget inte är särskilt stor så funderar jag på ett par i bredden 60-65 mm, vad som då händer är ju att det i toppen fattas ca: 20 mm på var sida stighuden.

Min fråga är därför om man blir helt handikappad av detta och på sin höjd klarar att få fäste bakåt på platt mark eller om man kan ha någon förhoppning om att ta sig uppför ett normalt svenskt fjäll utan att behöva saxa hela vägen.

Med vänlig hälsning
Jonas
 
Självfallet funkar det! Är det mjukt underlag så är det hur lugnt som helst. Om du däremot går på hård skrå så kommer du att få det rejält kämpigt eftersom du då har en avsevärt mindre kontaktyta med underlaget. Det är inte nödvändigt att ha skurna hudar längs med hela skidan (men det underlättar) eftersom lejonparten av trycket appliceras under foten. Följaktligen se till att du täcker upp belaget ut till kanterna under foten och en bit framåt respektive bakåt, med andra ord kanske läge för lite bredare hudar. Såklart funkar det med smalare hudar också, men det är sannerligen subobtimerat att spara ngn hundra lapp i utbyte mot oändlig frustration!

Lycka till och njut av bergen!!
/Andreas
[Ändrat av Radlund 2003-10-28 kl 11:50]
 
Radlund; sa:
Självfallet funkar det! Är det mjukt underlag så är det hur lugnt som helst. Om du däremot går på hård skrå så kommer du att få det rejält kämpigt eftersom du då har en avsevärt mindre kontaktyta med underlaget. Det är inte nödvändigt att ha skurna hudar längs med hela skidan (men det underlättar) eftersom lejonparten av trycket appliceras under foten. Följaktligen se till att du täcker upp belaget ut till kanterna under foten och en bit framåt respektive bakåt, med andra ord kanske läge för lite bredare hudar. Såklart funkar det med smalare hudar också, men det är sannerligen subobtimerat att spara ngn hundra lapp i utbyte mot oändlig frustration!

Lycka till och njut av bergen!!
/Andreas
[Ändrat av Radlund 2003-10-28 kl 11:50]

Prexis. Har egen erfarenhet av smala hudar, då jag skaffat nya bredare lagg men behållit de gamla hudarna. Det blir ganska slitigt på skrå precis som skrevs. Det kan även bli jobbig rakt upp om det är hårt. Även om det kanske funkar så går man och spänner sig i onödan för att man inte vågar lita på fästet. Om man har hudar sedan tidigare kan man leva med det. De är ju trots allt bättre än ingenting. Men om du ska köpa nya så köp ett par bra som är anpassade till dina lagg.
/R
 
Tackar för svaren, det får nog bli ett par "figursydda" hudar på önskelistan till jul. Det verkar bli billigast så :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.