Val av stighudar?

Har åkt en hel del telisar, mestadels inom pisten.
Är dock lite sugen att börja gå lite på toppturer här hemma i sverige, inget avancerat änsålänge.
Nu kör jag på ett par salomon xscream series 179cm med ett par linkenbindningar. Tycker docka att dessa är på tok för smala för att få nått flyt på annat än pistad terräng.
Här även ett par salomon 1080 181cm, som kanske är lite mer lämpade, så nu till frågan:
Vad ska jag leta efter för hudar?
Ska man skära till dem efter skidans skärning?
Kommer man billigare undan om man köper i lösmeter och gör dom själv?
 
Black Diamond Ascension

Dessa som du skär till så att de blir figursydda för cavingskidor är bra. Speciellt klistret.

Jag har t o m tagit det som blev över och använt rakt av som "kicker skins" i steget och de sitter bra kvar där utan remmar.

Tror inte att du gör någon större förtjänst på dessa riktigt breda hudar genom att fixa själv men kolla hos din butik.

Alpingaraget i Stockholm har hyfsat utbud av hudar.

Sök på stighudar i vänsterspalten här så hittar du fler trådar.

Thure
[Ändrat av thureb 2005-10-31 kl 20:18]
 
http://www.northstar.se och http://www.addnature.com och http://www.telemark-pyrenees.com har också stighudar. Ascension och G3 är dom populäraste. Colltex finns i många varianter, vissa är bra, andra inte. Pomoca är mindre omtyckta, men jag har inte provat själv.

Till salomon Xscream, tror dom är 67 i midjan, körde jag med raka 60 mm stighudar. Det funkade utmärkt. Om du ska ha maximalt grepp så ska hudarna täcka så mycket som möjligt, men ca 2 mm stålkant bör sticka ut. Det gör inget om dom är någon cm smalare än skidan fram och bak, bara dom täcker mitten.

Trist bara om du köper bredare skidor, då blir hudarna för smala.
 
Håller med Thure.
Köp hudar som är lika breda som skidan är bak. Det skiljer så lite i pris om man går upp en bredd eller två.
BD verkar vara bäst, av egen erfarenhet och vad jag hört från andra...

Det svåra är att lista vilket sätt man vill fästa dom...
På mina nuvarande hudar har jag clip-fix, vilket har den stora nackdelen är att man måste justera in längden väldigt noggrant, men de sitter ok även på twin-tips.
STS systemet ger bättre marginaler på längden, men sitter uselt på twin-tips. Man kan lösa det genom att fila ut ett litet jack på skidan.

Tail-less, inget spänne alls i tailen, har jag inte provat och är lite misstänksam mot. Jag har kompisar som änvänt det och e nöjda, men även sett folk ha STORA problem.
Har man spänne sitter hudarna kvar även om man råkar få snö på limmet....


[Ändrat av Jonas P 2005-10-31 kl 21:22]
 
hallå.
jag har testat BD och montana. gløm montana men gå før BD.
kanon klister og fint feste. går man dock i slask så fester dette sig ganska gott. detta pga blandningen mellan nylon och mohair(kanskje stavfel) annars ær de pefekta. har ett par Vølkl Outback och ett par BD Xbow med 3g bindning(på båda paren) och BD fællar. fin kombinasjon.

robert
 
Tjena!

Ska också köpa stighudar och funderar över om det går att använda ett par relativt smala stighudar till både mina Rossignol B2 som är relativt breda och till smalare turskidor. Är inte så sugen på att köpa två par. Kör absolut mest på B2:eek:rna. Är det stor risk att man tappar fästet med smala hudar på breda skidor?
 
Ja.

Absolut minimum är att de är lika breda som skidans midja, annars kommer du aldrig få grepp när du kantar skidorna.

Men även det är väl smalt och kommer göra det jobbigare..
 
Bakspänne

Jonas P; sa:
Tail-less, inget spänne alls i tailen, har jag inte provat och är lite misstänksam mot. Jag har kompisar som änvänt det och e nöjda, men även sett folk ha STORA problem.
Har man spänne sitter hudarna kvar även om man råkar få snö på limmet....


[Ändrat av Jonas P 2005-10-31 kl 21:22]

I teorin ska hudarna sitta kvar med bakspänne även om limmet blir kasst, men inte i verkligheten, försöker man gå på skrå så glider hudarna av ändå, åt sidan. BDs bakspänne är ganska gammalt och omodernt, men verkar fortfarande vara det som säljs i Sverige. G3s är bättre liksom BD glidelites bakspänne, undrar varför dom inte har satt på det på standardhudarna. Vill du göra eget bakspänne som inte skrapar lika mycket som BD standard, testa detta: http://www.wildsnow.com/tips/skin_tail_fix.html Nu har Dynafit och Völkl kommit med egna lösningar som verkar bra, även om Völkl tyvärr inte valt BD eller G3 hudar.

Att stighudarna passar perfekt är faktiskt inte så nödvädigt som många tror. Jag har testat med många stighuds/skid-kombinationer, och det är bara vid vissa fören det måste passa perfekt. Med rätt teknik går det bra ändå, jag kar knallat ifrån folk med skurna hudar med mina gamla salomon med 60mm hudar. Men, givetvis är det bäst om dom passar perfekt, och som sagt, prisskillnaden är liten. Hur som helst så ska dom täcka så mycket som möjligt av midjan, annars blir det råkigt i isföre utan skarknivar....
 
Lim

Limmet under hudarna har nästan ett eget liv.

Temperaturändringar, höjningar eller sänkningar gör att limmet utvidgar sig / krymper mer än skidan och låter du skidorna ligga stilla på snön med hudarna ned så lossnar hudarna och ligger på snön med limytan krökt konkav eller konvex. När du åker så trycks hudarna fast av belastningen men flyttar lite på sig i sidled. Detta förklarar att hudar utan bakspännen liksom i mitt exempel med kicker skins utan remmar ofta sitter alldeles utmärkt.

Hudar med dåligt lim däremot kan nödtorftigt sitta med spännen fram och bak men det är en dålig lösning speciellt när man går på skrå.

Thure
 
hallå igjen.

jag glømmde en liten sak: i tillægg till fellar har jag stegjærn til mina skidor. går man i bratt teræng och mister fæste med hudar så sætter man på stegjærnen och fortsætter. fungerar kanon gott på vældigt hård snø och is. mærket ær petzl. køpt i frankrike

robert
 
Re: Bakspänne

Vandrare; sa:
I teorin ska hudarna sitta kvar med bakspänne även om limmet blir kasst, men inte i verkligheten, försöker man gå på skrå så glider hudarna av ändå, åt sidan. BDs bakspänne är ganska gammalt och omodernt, men verkar fortfarande vara det som säljs i Sverige. G3s är bättre liksom BD glidelites bakspänne, undrar varför dom inte har satt på det på standardhudarna. Vill du göra eget bakspänne som inte skrapar lika mycket som BD standard, testa detta: http://www.wildsnow.com/tips/skin_tail_fix.html Nu har Dynafit och Völkl kommit med egna lösningar som verkar bra, även om Völkl tyvärr inte valt BD eller G3 hudar.

Att stighudarna passar perfekt är faktiskt inte så nödvädigt som många tror. Jag har testat med många stighuds/skid-kombinationer, och det är bara vid vissa fören det måste passa perfekt. Med rätt teknik går det bra ändå, jag kar knallat ifrån folk med skurna hudar med mina gamla salomon med 60mm hudar. Men, givetvis är det bäst om dom passar perfekt, och som sagt, prisskillnaden är liten. Hur som helst så ska dom täcka så mycket som möjligt av midjan, annars blir det råkigt i isföre utan skarknivar....

Med BDs spänne antar jag att du menar clipfix, plåtbiten med gänga? Jag har det på nuvarande hudar och det funkar bra, efter en del strul.
Det är ju ingen elastisitet i det systemet (förutom det som finns i hudarna själva)
Med G3s spänne antar jag att du menar "gummibandet", även med BD hudar kan man nu välja det, men som jag sa tidigare funkar det dåligt om skidan är rundad bak...(jag har i alla fall haft dåliga erfarenheter av det)

Vad gäller när limmet ballar ur, menade jag att OM man tappar huden och får snö på limmet, så kan man skida vidare (hjälpligt), jmf om man inte har spänne, då blir det till att ta av handskar och värma bort snön.

Vad gäller bredden, så beror det ju naturligvis på föret. Men jag ser ingen anledning att snåla in på det, eftersom den gången man verkligen behöver bredden kan det vara skillnade mellan njutbar åkning och ren pina.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.