Val av telebindningar

Halloj

Svärfar åker till USA och ska in på REI å då tänkte jag att han skulle få köpa ett par nya telisbindningar till mej. Frågan är bara vilka han ska få köpa. Ur REIs urval av bindningar har jag valt ut följande kandidater.

G3 Targa X Mountain Telemark Bindings

G3 T/9 Targa Bindings - All Mountain

Black Diamond O2 Mid-Stiff Telemark Bindings - Standard

Black Diamond 01 Midstiff Telemark Bindings - Regular

G3 Targa Ascent X Mountain Telemark Bindings

http://www.rei.com/gear/expert_advice/category/4501661?vcat=REI_EXPERT_ADVICE_SNOWSPORTS

Jag har sökt lite och fått lite olika infallsvinklar. Jag åker relativt "lätt" men gärna oxå på skär i hög fart och vill ha en stabil, hållbar och problemfri bindning som även fungerar bra på toppturer. Jag har huvudsakligen åkt på Cobror och gillar dem men vill bredda erfarenheten. Jag lutar just nu åt Targa men har sett många med trasiga hälplattor, hur är det med det? T/9 har nämnts som för klen. Stämmer det? O2an är ju lite annorlunda, hur stabil i sidled är den? Hur är det med de pivoterande bindningarna, håller de, krånglar de...är de värda de extra pengarna (Cobrorna funkar ju ändå helt ok att gå med). Vad skulle ni välja? Alla synpunkter uppskattas. Jag tänkte få dem monterade på ett par ScottyBob med midja mellan 80-90 mm.

Så vad tror ni???
 
NTN verkar inte vara ett alternativ, ännu. Dels alldeles för dyrt, mina pjäxor funkar länge än, dels är den för ny för att kännas "inkörd".

Så tänker jag också..

Själv åker jag Targa med näst hårdaste, eller om det är hårdaste fjädern. Jag är inne på mitt 3e par nu och har inte haft några problem med att de går sönder. Knäckte en fjäder förra året, men det var på ett par bindningar som jag åkt närmare 300 dagar på.
T9 har jag sett en del som gått av, dom verkar lite klena om man åker hårt.
Jag tycker dom känns väldigt lika Cobra, men har valt G3 eftersom dom har ett färdigt "lagningskit" så man klarar att laga det mesta i fält om den trots allt skulle gå sönder
Sägas bör väl att det inte är den mest vridstyva bindningen, men jag har i alla fall inga problem att få upp mina 93mm breda skidor på rena skär.
 
-Jonas, vad har du för höjd på dina plattor? Hur hårt är hårt? Jag kör egentligen rätt så snällt, elakast blir jag i hög fart på skär och när man måste svänga snabbt typ i skog. Jag hoppar rätt så lite och pipen åker jag emellanåt bara för att utmana mig lite.

En annan fråga är ju prisvärdheten. Targa kostar ca 1100 i USA men då tillkommer ju ca 200 för hälhöjare, och 250 för extra 15 mm plattor. Tot ca 1550 (å då är bindningen röd och höjningsplattorna av någon anledning svarta... ser ut som styrk (bild finns på Northstar.se)) Är det då värt att lägga till ca 400 och få ett par snygga R8or (1890 på Northstar, billigare någon annanstans?)? Och om det är det är det då värt att lägga ytterligare ett par tior för att få G3 Ascent (1930 på REI)?

Så nu väljer jag mellan:

G3 Targa (röd/svarta plattor) tot ca 1500:-
G3 T/9 (hur är det med hållbarheten på tåbygeln i aluminium?) tot ca 1650:-
G3 Ascent (är ju T/9 med pivot, hållbarhet???) tot ca 1930:-
Cobra R8 tot ca 1900:-

alla val..../martin
 
Hårt är nog att åka med fart överaltt på berget, i brant skog såväl som på öppna ytor. Men dom jag känner som kör på T9 hoppar nog inte så mycket.
Det som har gått sönder på T9 är just tåbygeln. En kompis knäckte 2 under samma säsong för några år sedan innan han gav upp och bytte till "vanliga".

Jag kör med standardplattorna, utan den extra svarta. Eftersom min prio är åkning utanför pisten är det meningslöst med höga plattor.

Lustigt att Northstar påstår att det är "one-size" på dom bindningarna. Det finns ju två olika vajerlängder, beroende på hur stora pjäxor man har...
 
Bestäm dig först för om du fill ha free-pivot eller inte, så blir det lättare att välja.

G3 har dåligt rykte, men ingen i mina bekantskapskretsar kör såna så jag vet inte så mycket. Själv kör jag Voilé 3-pin HW CRB som jag älskar, men smaken är ju olika.
 
Bestäm dig först för om du fill ha free-pivot eller inte, så blir det lättare att välja.

G3 har dåligt rykte, men ingen i mina bekantskapskretsar kör såna så jag vet inte så mycket. Själv kör jag Voilé 3-pin HW CRB som jag älskar, men smaken är ju olika.

G3 har dåligt rykte, jag trodde G3 hade bra rykte? Förtydliga gärna!

Själv skall jag köpa ett par NTN i år, skall bli skönt med nya bindningar...
 
Bestäm dig först för om du fill ha free-pivot eller inte, så blir det lättare att välja.

G3 har dåligt rykte, men ingen i mina bekantskapskretsar kör såna så jag vet inte så mycket. Själv kör jag Voilé 3-pin HW CRB som jag älskar, men smaken är ju olika.

Jag har aldrig hört det dåliga ryktet om G3, är det free pivot funktionen som har dåligt rykte eller bindningen i allmänhet? Och i så fall vad har den gjort för att förtjäna det?
 
G3 Targa Ascent X Mountain Telemark Bindings

G3 Targa Ascent X Mountain Telemark Bindings skulle helt klart bli mitt val. Svårslaget när du ska gå uppåt och kunna släppa loss hela motståndet i foten. Det är helt klart en av dom bästa bindningarna som du kan köra på! Välj den!

Oscar Almgren Uteguiden
 
Senast redigerad av en moderator:
Nu tror jag att jag har bestämt mig.

Det blir nog Cobror ändå. Orsak: priset. jag har hittat dem för under tusingen i USA.

T/9 och Ascent har fallerat allt för ofta, även om man inte hör alla som är nöjda så är det nog många som klagat över hållfastheten.

Targan har har nästan bara hört gott om förutom antiisplattans hållbarhet och nu priset.

Så det blev ett tråkigt men säkert val.

/Martin
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.