Hur använda stighudar?

  • Trådstartare alexander.nordstrom@mail.scout.se (Alexander Nords
  • Start datum

alexander.nordstrom@mail.scout.se (Alexander Nords

Gäst
Jag skulle gärna vilja få en lite beskrivning hur man använder stighudar. Hur det fungerar och hur man skall bete sig.


Skall de sitta över hela skidan eller bara fästet?


m.v.h.
Alexander
 

mountainman@spray.se (Mountain Man)

Gäst
Kortfattat...

...fäster du stighudarna med en liten "bygel" över spetsen. De sträcks och pressas sedan fast på undersidan av skidan där de sitter tack vare det klister som finns på huden.


Bakre delen av huden kan antingen sluta på ca: 3/4 längd av skidan eller sitta under hela skidan med ett fäste även i bakkanten. Har man en hud utan bakfäste håller klistret den på plats.


Fördelen med bakfäste är att huden sitter kvar även om klistret börjar bli dåligt. Nackdelen är att huden bara passar en viss skidlängd och glidet blir något sämre eftersom huden blir längre och bakfästet tar i lite...


Ett "hett" tips är att förvara hudarna varmt när de inte används. Förslagsvis innaför jackan... Att plocka upp ett par kalla stela hudar ur en ryggsäck och få dom att fastna på skidorna är en tuff uppgift. När du tar av hudarna viker du dom dubbellt med klistersida mot klistersida.


MVH/MM
 

alexander.nordstrom@mail.scout.se (Alexander Nords

Gäst
Tackar för alla råd!!

Tusen tack - råden kommer jag få stor användning för när jag skall testa en topptur nästa vecka!!


Alexander
 
Tro på stighudarna!

Ett allt för lite debaterat och utrett ämne är
stighudar och religion. För några år sedan när
vi var på vår årliga telemarksvecka i Norge
var Hugo med, som studerade religionsvetenskap.
Hugo visade sig vara klart överlägsen på
att få stighudarna att fästa i snön. När brantheten
blev över en viss vinkel fick alla problem med
att skidorna började glida bakåt, men inte Hugo.
Han klev på sin vanliga lunk, medan vi andra fick
börja göra slag i backen.


Vi funderade vad detta kunde bero på och vi kom fram
till att man behöver nog TRO på sina stighudar för
att de skall fästa bra. Börjar man misstänka att de
kan släppa taget, så gör dom det!
 

mountainman@spray.se (Mountain Man)

Gäst
Mer frågan om förtroende...

Intressant ämne. Stighudar/religon!


Personligen tror jag mest det är en fråga om att lita fullt ut på sina stighudar. Är man rädd för att halka bakåt i en brant stigning är det lätt hänt att man lägger allt för stor belastning på stavarna vilket leder till att belastningen på skidorna minskar och fästet blir sämre.


Vidare är tekniken viktig. Hur man belastar skidan och på vilket sätt man "växlar" ben har stor betydelse.


MVH/MM
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.