Mer om stighudar

gunnarh@telia.com (Gunnar H)

Gäst
Hej!
Jag har tänkt att köpa hudar till mina carvingskidor. Har då läst att en bra ide skall vara att köpa något smalare än brättet och sedan skära till hudarna efter skidans skärning. Detta för att få bra fäste när man zick-zackar upp. Är det någon som har erfarenheter av detta och hur bär man sig åt rent praktiskt. Hur gör man om man vill skära till hudarna och är det överhuvudtaget ett sätt att rekomendera. Mina skidor har ungerfärliga måtten 98-74-89.
//Gunnar H
 

prtic@home.se (André Prtic)

Gäst
Bra Idé!

En bra idé. Sätt fast hudarna på skidorna, sen är det bara att skära tex. med en mattkniv(vass), jämt med stålkanten. Min erfarenhet är att det är betydligt bättre att huden går ända ut på stålkanten. Det blir bättre fäste när du skåar uppför, framförallt om du har carvimgskidor. En del säger att det är bra om huden inte går ända ut, om det är skare eller rent av is, så att stålkanten tar i. Helt fel tycker jag. Är det skare eller is när du går uppför går det snabbare att ta av sig skidorna och gå. Tro mig.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.