Är mina lagg för långa?

72kg 178lång T1or och ett par K2 Totally Piste 185, har kört tio dagar på detta, är rätt ny med telisteknik.

Finner det förbaskat tungt för benen i piste, speciellt brant. Har vissa svårheter att kasta om i annars underbar lösssnö. Men finner framförallt att de vill fästa och inte svänga så lätt i lägre fart.

Jag skulle bli lättad att få tips, vare sig om utrustning eller teknik.
 
Borde inte vara det

Längden på skidorna borde det inte vara något problem med.

Om skidorna är nya och du bara åkt några dagar på dem finns risken att stålkanterna är för vassa...

När skidor är nyslipade i en maskin, har har de blivit slipade lika mycket över hela skidan och skidan har en tendens att bara kunna åka rakt fram.

Detta problem slipper man genom att slipa av stålkanterna i skidans brätten med ett bryne, ett sandpapper, en propp eller en stav beroende på vad man har tillgång till.

Lycka till!
 
Är du seriös??

Jag undrar annars om det är någon som har nått hett tips vad man kan tänka på för att bibehålla telisstilen när det börjar balla ur för att inte chicka ur och ställa sig upp i slalomstil.
 
Lär dig bromsa stenhårt i telis stil

...då behöver du inte chika-ur. Res dig inte upp mellan svängarna. När du lärt dig åka kommer du att åka mer avslappnat vilket ger mindre ont i benen.

Fem tips för högfartsåkning, antag att du ligger i högersväng och ska svänga vänster:

När svängen inleds, tag ett steg frammåt och
lägg vikten på höger ben.

I svängen, lägg så mycket vikt du kan på
vänster ben, ca 50/50.

Mellan svängarna, res dig inte upp. Behåll
böjen i benen och skifta höger-vänster ben fram.

Luta dig frammåt. Armarna nedåt-frammåt. Använd
inte stavarna.

Behåll telemarks stilen hela tiden, aldrig paralella skidor, inte ens rakt fram, det blir vingligt. Det är stadigare att ligga i sväng än att åka rakt fram på telisar, så undvik raktfram-åkning.

Dessa tips funkar bäst i branta och isiga
backar. Inget för lössnö.Det fins miljoner
åsikter om att åka telemark, så jag antar att
fler tips följer nedan innom kort.
 
Känsla...

"72kg 178lång T1or och ett par K2 Totally Piste 185, har kört tio dagar på detta, är rätt ny med telisteknik."

Prova att åka på ett par lägre pjäxor med ett par mer traditionella skidor, en sådan övning skulle ge dig lite mer känsla för åkningen. T1:eek:rna tar bort väldigt mycket känsla. Skidorna är nog av en lagom längd.

"Finner det förbaskat tungt för benen i piste, speciellt brant. Har vissa svårheter att kasta om i annars underbar lösssnö. Men finner framförallt att de vill fästa och inte svänga så lätt i lägre fart."

Se till att skidorna är välvallade och att kanterna vid brättena är avdragna och inte fullt så skarpa som
under mittpartiet. 'Kasta' inte om skidorna, var mjuk och följsam istället

Det tar tid att skaffa sig känsla, det bästa är att titta på andra som verkar ha bra koll när det lutar på.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.