Är det svårt?

Är det svårare att åka telemark än att åka slalom. Har åkt lite slalom och lite snowboard men vill nu pröva på något annat...
 
Jag...

tycker att är mer åkteknik inblandat i att åka telemark, jämfört med slalom. Det skall dock påpekas att jag inte var lika motiverad när jag åkte slalom.

Men att det är mycket svårare att åka telis tycker jag inte, det är annorlunda typ av åkning jämfört med slalom, men man kommer igång ganska fort om man har nån som kan visa grunderna (Böj på knäna, överkroppen alltid riktad nedåt m.m).

Snowboard har jag aldrig åkt...tror inte att jag kommer att göra det heller.

Hyr telisgrejor och prova på själv, så kanske vi ses i backarna !

/Anders B
 
Svårt?

Har en tjejkompis som är duktig på slalom och hon lärde sig åka telis riktigt bra på en vecka!

Så har man åkt slalom och inte är rädd, vågar åka lite fort och vågar ramla lär man sig åka skapligt i pist på en vecka!

Sen att få till skärande sväng, hoppsväng, åka uppkörd slaskpuckel är en annan sak!

Men var beredd på att det är mycket jobbigare!
Att göra djupa knäböj en hel dag är betydligt jobbigare än att åka slalom eller snowboard!
 
Men...

Hur är svårighetsgraden mellan slalomskidor och snowblades, då?? (Såna där megakorta skidor man kan åka baklänges på...)

/e
 
Re: Men...

mightyrasta; sa:
Hur är svårighetsgraden mellan slalomskidor och snowblades, då?? (Såna där megakorta skidor man kan åka baklänges på...)
/e

Det där var ett skämt va? Snowblades är det väl ingen som tar på allvar? Vilket är svårast? Att köra rally eller radiobilarna på grönan?

/Niklas, Raljera mera.
 
Re: Re: Men...

Det där var ett skämt va? Snowblades är det väl ingen som tar på allvar? Vilket är svårast? Att köra rally eller radiobilarna på grönan?

/Niklas, Raljera mera.

Hrmmm...
Det e bara det att jag inte e alltför bra att svänga på slalomskidor, så det blir mest ofrivilligt störtlopp för min del.. tänkte att det kanske kunde va lättare med Snowblades... men förlåt för att jag fråga!
 
Snowblades... Att "dissa" någon för att man har fel sak under fötterna är nog att ta i. Själv var jag otroligt skeptisk till blades innan jag testat själv. Tyckte mest att snöbladen befolkades av människor utan skidvett som var i vägen och skrek och hade sig :)

Men givetvis måste man testa...

Och, en slaskig dag med lite snö (risk att köra sönder vanliga skidor) spännde jag på mina telispjäxor på ett par Salomonblades och hade riktigt kul i skogen. Man man åka nedför nästan vilken klippa som helst och prova hopp man inte riktigt vågar med fullängsskidor. KUL!

Att man sen får sneda blickar från puritaner inom gebitet kan man ju rycka på axlarna åt så länge man är prestigelös i sin snökärlek :)

Blada på!

Glömde svara på ursprungsfrågan: Själv är jag av uppfattningen att slalom kan de flesta åka sedan barnsben mer eller mindre bra. Snowboard tycker jag är svårare än det ser ut och telisar lättare att lära sig än det ser ut. Ungefär så...

Hade med mig flickvännen upp till Norge över jul/nyår och "tvingade" henne byta till telisar. Efter att ha varit en varannan-års-åkare på vanliga skidor var hon först mycket skeptisk och tyckte att det såg omöjligt ut. Därför var det klart knäckande att se henne ta sig ned för en brant isig pist med sväng åt båda hållen redan samma eftermiddag...

Undertecknad fick "skulden" för framgången för sina glada tillrop och för att ha gjort det hela lite roligare men jag tror nog att om man bara har intresse, hårt pannben och tycker att det är KUL att lära nytt, bekväm utrustnig osv. kommer man otroligt långt med lite råd och tips. Testa att åka med någon som du tycker om att umgås med och som ger sig tid att vänta in dig de första dagarna. Och fram för allt: Titta på ALLA telisåkare ÖVERALLT: Bra som mindre prefekta, offpist och i pisten, från liften och från sidan av backen. Analysera, tänk efter och försök ta efter!
[Ändrat av Buda 2002-01-17 kl 11:14]
 
svårt...

Min flickvän hade aldrig åkt utför i hela sitt liv, så tog jag med henne till fjälls. Eftersom jag är inbiten telis åkare så slog jag i henne att det var telis som gällde, och efter en vecka klarade hon faktiskt att göra fullgoda telissvängar åt båda hållen i barnbacken och lättare gröna backar. Det tycker jag var ganska bra gjort av någon som aldrig åkt utför i hela sitt liv. Så speciellt svårt att lära sig tror jag inte det är, det gäller bara att vara målmedveten och inte vara rädd. Man kan ju trots allt inte annat än slå sig, kanske bryta en arm eller ett ben, möjligtvis båda ;)

/* johannes */
 
Ursprungsfrågan!

Buda; sa:
Snowblades... Att "dissa" någon för att man har fel sak under fötterna är nog att ta i ...

Jag skulle aldrig "dissa" en snowboardåkare, slaomåkare eller nån annan åkare, eftersom jag är "crossover" åkare själv.

Men kom igen nu, snowblades? Jag åkte miniskidor när jag var grabb, billiga plastskidor med remmar, det var kul och vi åkte i grusgropen hemma, men snowblades i "riktiga" pister, varför?

Vad jag vet var miniskidor förbjudet i Ålbergabacken och det tycker jag så kallade blades ska vara också. Egentligen är jag mest irriterad på att skidindustrin lurar på kidsen dessa leksaker och på så sätt lurar dem på "riktig" åkning. I sann kritiker anda har jag aldrig provat på blades överhuvudtaget och vet därför inte vad jag pratar om egentligen, men jag har en väldigt bestämd åsikt! :)

Förlåt att jag inte svarade på ursprungsfrågan, det var däremot klantigt.

Jag tycker att den största skillnaden mellan telisar och alpinskidor är att på telisar är det lättare att göra fel. Man kan köra telisar på "fel" sätt i flera dar och tycka det är jätteotäckt och ostadigt. Men när nån sedan talar om hur man "ska" göra så blir det plötsligt mysigt och harmoniskt. MEN DET ÄR ALLTID MYCKET JOBBIGARE! Tänker du köra telisar i vinter? Spring mycket i backe, gör många höga upphopp och så kallade "utfall". Utan starka lår orkar man inte många svängar i taget.

Snowboard är svårare än telisar, och man slår sig mer när man ramlar.

Använd hjälm, goggles och knäskydd! När man vurpar på telisar har man ofta ett par skidor som snurrar med hög hastighet runt foten i fångremmarna... Livsfarligt utan hjälm.

/Niklas, Allting ÄR svart eller vitt ;-)
 
Telis på trash!

Hej!

Att lära sig telis är kul, både för sig själv och för omgivningen. Personligen är jag av uppfattningen att man ska lära sig åka i riktigt, riktigt flacka backar på riktigt, riktigt dålig utrustning, typ låga läderpjäxor och långa smala skidor.
Med den utrustningen är det i stort sätt omöjligt att lära sig fel teknik eftersom man ofrånkomligen kratrar. Med lite coaching tar det ett par dagar att med hygglig säkerhet sladda nerför en röd, inte alltför isig, pist och då är det dags att dra plast på fötterna och korta skidorna till kroppslängd.
Då har man en bra grundteknink och kan börja ladda på lite. Jäklar vad allt känns lätt och tryggt!

MVH

JohanC
 
Hej!

>>
Att lära sig telis är kul, både för sig själv och för omgivningen. Personligen är jag av uppfattningen att man ska lära sig åka i riktigt, riktigt flacka backar på riktigt, riktigt dålig utrustning, typ låga läderpjäxor och långa smala skidor.
Med den utrustningen är det i stort sätt omöjligt att lära sig fel teknik eftersom man ofrånkomligen kratrar. Med lite coaching tar det ett par dagar att med hygglig säkerhet sladda nerför en röd, inte alltför isig, pist och då är det dags att dra plast på fötterna och korta skidorna till kroppslängd.
Då har man en bra grundteknink och kan börja ladda på lite. Jäklar vad allt känns lätt och tryggt!

MVH

JohanC <<

Johan,
att påstå att det bästa sättet att lära sig telisåkning är att köra med dåliga prylar är typsk gammeldags gubb-telis mentalitet!!
Jag är så trött på alla dessa "puritaner" som tror sig vara förmer än andra bara för att de har åkt på 3 meters skidor i gympadojjor, med vadmals byxor, i 30 minusgrader osv.

Varför skulle det var bättre att lära sig åka telis med gamla skit grejjor. Jag tror inte att Anja persson började med gamla trädskidor för att få bättre balans eller rätt teknik. Detta resonemang att tekniskt gammal utrustning fostrar bättre utövare finns endast hos telisfolket ingen annan sport kommer med så ihåliga argument. Det ju inte ens samma teknik att åka med timglas som att åka med rakare långa skidor. Det tog Ylva Noven två år att komma in i timglas-tekniken, varför är det bättre att lära två gånger istället för en?

De nya pjäxorna och skidorna gör inte telisåkningen snor enkel, men betydlig roligare, de är väl det som är grejjen eller?

Jag kan hålla med om att man inte skall börja med snorhöga upphöjningsplattor och fetskärning på timglasen. Men annars så är de nya plastpjäxorna och timglasskidorna ett själklart val för nybörjare.
Varför, jo för att man åker skidor för att det är kul och det blir det med de moderna prylar man kan köpa idag!
 
har tidigare åkt slalom, var ganska duktig, men för två år sedan började jag med telemark!
Telis är mycket roligare, men också mycket jobbigare. Det är relativt lätt att börja åka, bara böja på knäna och gasa på! Men jag har ändå anmält mig till en telemarkskurs för att fila till tekniken och bli en ännu bättre och tuffare åkare.

Telis är mycket lättare än snowboard! Höll på med snowbord samtidigt som jag åkte slalom, men det där med snöplanka var inte min grej. Lärde mig att åka lift och svänga åt ett håll men så mycket mer blev det inte.

Jag tycker verkligen att du ska börja med telemark, för något roligare finns inte!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.