Hur lång sadelstolpe kan man köra med?

Dum fråga kanske men hur lång sadelstolpe kan man köra med jag har en som e 30cm nu men skulle behöva få upp sadeln ca 5 cm till, kan man säga hur mycke av stolpen som ska vara nere i ramen eller e det olika?

//Micke som har dålig koll

m_junken; sa:
..hur lång sadelstolpe kan man köra med
Borde väl finnas nån teoretisk begränsning, men den mest uppenbara är väl längden på de sadelstolpar som säljs. En snabb koll indikerar att de längsta är 420 mm
jag har en som e 30cm
Är det stolpens längd, eller hur mycket den sticker upp?
men skulle behöva få upp sadeln ca 5 cm till,
Om det är längden som sticker upp så låter det som om din ram är i minsta laget, inte ofta man ser en cykel där man kan få in ett A4-papper på högkant mellan sadel och övre ramrör...
kan man säga hur mycke av stolpen som ska vara nere i ramen
Det brukar vara en markering på stolpen som talar om "hit men inte längre", en linje runt om och gärna med en varningstext också.
...eller e det olika?
Det kan säker variera lite från stolpe till stolpe, men säg runt 8-10 cm.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
m_junken; sa:
Ok min stolpe är 30cm "lös" så om jag behöver 5 till så borde det ju inte vara något problem då :)

Det är riktigt, om du inte har nån udda diameter (kan hända att alla längder inte finns i alla dimensioner)så borde du kunna köpa en stolpe som är 12 cm längre än den du har. Det borde ge det bidrag du letar efter.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips